Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych uczestniczy w konsultacjach prowadzonych przez DG Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Konsumentów na temat planowanej kontroli jakości miodów na zgodność z przepisami unijnymi.
IJHARS kontroluje producentów miodu w zakresie jakości handlowej wprowadzanych przez nich artykułów rolno-spożywczych do obrotu. Poniżej prezentujemy podsumowanie kontroli przeprowadzonej przez IJHARS w czwartym kwartale 2013 r.
Kontrolę przeprowadzono na terenie wybranych województw, w 28 podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu miodem. Niewłaściwą jakość handlową stwierdzono w przypadku miodu pochodzącego z 11 podmiotów (co stanowiło 39,3% ogółu skontrolowanych).
Kontrolą objęto:
-
w zakresie zgodności z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu oraz deklaracją producenta - 55 partii miodu, o łącznej masie 16 933 kg, w tym przeprowadzono analizę pyłkową 24 partii miodów nektarowych, odmianowych, o łącznej masie 7 683 kg,
-
w zakresie prawidłowości znakowania - 87 partii miodu, o łącznej masie 39 564 kg.
Wyniki kontroli:
-
wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu nie spełniało 12 partii (tj. 21,8% skontrolowanych partii), o łącznej masie 1 161 kg (tj. 6,9% masy skontrolowanych partii), w tym:
-
parametrów organoleptycznych nie spełniały 4 partie miodu (tj. 7,3% partii skontrolowanych), o łącznej masie 820 kg (tj. 4,8% masy partii skontrolowanych). Niezgodności polegały na: niewłaściwej barwie, smaku lub zapachu, obecności komórek drożdży w miodzie, oznakach fermentacji,
-
parametrów fizykochemicznych nie spełniało 5 partii miodu (tj. 9,1% partii skontrolowanych), o łącznej masie 188 kg (tj. 1,1% masy partii skontrolowanych). Niezgodności polegały na: zaniżonej wartości liczby diastazowej, zawyżonej zawartości 5-hydroksymetylofurfuralu (HMF), niedopuszczalnej obecności dekstryn skrobiowych,
-
w przypadku 9 partii miodu (tj. 37,5% skontrolowanych partii miodu nektarowego, odmianowego) stwierdzono brak przewagi pyłku przewodniego, na podstawie którego określa się nazwę miodu odmianowego (tj. lipowego, akacjowego),
-
wymagań w zakresie znakowania nie spełniało 11 partii miodu (tj. 12,6% skontrolowanych partii), o łącznej masie 1 170 kg (tj. 3,0% masy skontrolowanych partii). Stwierdzono przede wszystkim następujące nieprawidłowości:
-
podanie niezgodnej z prawdą nazwy miodu nektarowego odmianowego (w oparciu o wyniki analizy pyłkowej stwierdzono, że rodzaj pyłku na podstawie którego określono nazwę miodu nektarowego nie występował w znacznej przewadze),
-
zastosowanie określenia „naturalny" w nazwie miodu, co mogło sugerować, że inne miody znajdujące się w obrocie nie są produktami naturalnymi,
-
brak określenia rodzaju miodu (nie podano „nektarowy"),
-
brak kraju pochodzenia,
-
zastosowanie niezgodnych z przepisami wyrażeń poprzedzających datę minimalnej trwałości (tj. podano „Należy spożyć przed końcem" zamiast „Należy spożyć przed"),
-
mało widoczny i nieczytelny sposób podania wartości odżywczej.
Czytaj dalej na następnej stronie...
źródło: Gospodarz.pl/IJHARS za KRIR, foto:
sxc.hu