Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny na stacjach paliw ustabilizowały się
2024-10-30 -
Unijna produkcja mięsa
2024-10-30
Poznaj produkty
-
ŚWIDER DO ŁUPAREK FI 107 mm HARTOWANY
2012-05-31 -
Hale do woltyżerki - lonżowniki
2015-04-20 -
FOR BUG - aerozol, pianka
2014-02-14
Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej mięsa drobiowego, w tym kontroli wody wchłoniętej oraz przetworów drobiowych
Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2011 rok, w IV kwartale wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę planową w zakresie jakości handlowej mięsa drobiowego, w tym kontrolę wody wchłoniętej oraz przetworów drobiowych.
I. CEL KONTROLI
Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej mięsa drobiowego i jego przetworów, tj.: wędzonek, kiełbas i wędlin drobiowych podrobowych, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami i deklaracją producenta.
II. ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 76 podmiotach zajmujących się produkcją i wprowadzaniem do obrotu mięsa drobiowego i jego przetworów, co stanowi 24,3 % zakładów drobiarskich, prowadzących działalność na terenie kraju, znajdujących się w ewidencji WIJHARS.
Kontrolą objęto:
w zakresie oceny organoleptycznej:
- 131 partii mięsa drobiowego (z kurczaków i indyków) o łącznej masie 243,8 t,
- 149 partii przetworów drobiowych o łącznej masie 76,1 t (w tym 18 partii o łącznej masie 7,3 t należących do grupy wyrobów Premium).
w zakresie parametrów fizykochemicznych:
- 37 partii mięsa drobiowego (z kurczaków i indyków) o łącznej masie 48,4 t,
- 148 partii przetworów drobiowych o łącznej masie 74,9 t (w tym 18 partii o łącznej masie 7,3 t należących do grupy wyrobów Premium).
W celu przeprowadzenia badań na obecność organizmów genetycznie zmodyfikowanych w surowcach sojowych zastosowanych do produkcji przetworów drobiowych pobrano próbki z 30 partii o łącznej masie 10,4 t.
Żadna partia skontrolowanych surowców sojowych nie zawierała GMO.
w zakresie znakowania:
- 134 partie mięsa drobiowego (z kurczaków i indyków) o łącznej masie 242,5 t,
- 155 partii przetworów drobiowych o łącznej masie 82,9 t (w tym 21 partii o łącznej masie 7,9 t należących do grupy wyrobów Premium).
III. WYNIKI KONTROLI
ocena organoleptyczna
Wymagań nie spełniały - 3 partie mięsa drobiowego (2,3% skontrolowanych partii) o łącznej masie 0,6 t; akwestionowane z powodu pozostałości piór w okolicy wewnętrznej skrzydeł oraz przebarwień, pozostałości piór i krwi na podudziu i filecie z piersi kurczaka.
Nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie odnośnie przetworów drobiowych.
parametry fizykochemiczne
Wymagań w zakresie parametrów fizykochemicznych nie spełniały:
- 2 partie mięsa drobiowego (5,4% skontrolowanych partii) o łącznej masie 0,6 t; z powodu wyższej zawartości wody w mięsie drobiowym od ilości wody technologicznie uzasadnionej (do 0,3 jednostki);
-
18 partii przetworów drobiowych (12,2% skontrolowanych partii) o łącznej masie 3,7 t (w tym 1 partia wyrobów o masie 0,1 t należących do grupy wyrobów Premium); z powodu zawyżonej zawartości: wody (do 5,3 p.p.), tłuszczu (do 2,6 p.p.), soli (do 0,6 p.p.), skrobi (do 2,7 p.p.) i zaniżonej zawartości białka (do 2,8 p.p.)
i skrobi (do 0,7 p.p.) oraz obecności niezadeklarowanych składników, tj. skrobi i mięsa z kurczaka w kiełbasie pod nazwą „śląska z indykiem”;
znakowanie
Wymagań w zakresie znakowania nie spełniało:
- 29 partii mięsa drobiowego (21,6% skontrolowanych partii) o łącznej masie 57,1 t; z powodu m.in.: nieuzasadnionego wydłużenia terminu przydatności do spożycia do 2 dni oraz stosowania niewłaściwej nazwy handlowej tusz i kawałków drobiu, braku w nazwie wyrobu stanu termicznego mięsa drobiowego, np. świeże;
- 40 partii przetworów drobiowych (25,8% skontrolowanych partii) o łącznej masie 5,7 t; z powodu braku w wykazie składników zastosowanych w procesie produkcji surowców, np: soli, glukozy, aromatu naturalnego, dozwolonych substancji dodatkowych: cytrynianu sodu E-331, chlorku potasu E-508, konjaca E-425, gumy guar E-412, rybonukleotydów disodowych E-635, glutaminianu jednosodowego E-621, karmelu amoniakalno-siarczynowego E-150d lub niewłaściwie określonej zawartości składników, np. mięsa drobiowego.
IV. SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej mięsa drobiowego i jego przetworów, wojewódzcy inspektorzy JHARS zastosowali następujące sankcje:
-
28 decyzji administracyjnych, w tym:
- 13 decyzji w celu wymierzenia kar pieniężnych, w łącznej kwocie 24 710 zł, w tym:
̶ 4 decyzje w łącznej kwocie 13 572 zł, za wprowadzanie do obrotu artykułów zafałszowanych,
̶ 9 decyzji w łącznej kwocie 11 138 zł, za wprowadzanie do obrotu artykułów o niewłaściwej jakości handlowej,
- 15 decyzji administracyjnych na podstawie art.29 ustawy o jhars, nakazujących poddanie artykułów rolno-spożywczych zabiegom mającym na celu doprowadzenie do prawidłowego znakowania,
-
13 grzywien w drodze mandatów karnych, na łączną kwotę 2850 zł,
- 31 zaleceń pokontrolnych,przekazali 2 informacje do Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Weterynaryjnej.
V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Po raz pierwszy od 2007 roku została przeprowadzona kontrola jakości handlowej przetworów drobiowych w zakresie parametrów fizykochemicznych. W wyniku kontroli ustalono, że 12,2% w 2011 roku skontrolowanych partii przetworów drobiowych posiadało nieprawidłowe cechy fizykochemiczne, natomiast 9,9% w 2006 roku i 5,9% w 2007 roku.
Przeprowadzane w ostatnich 5 latach kontrole zawartości wody w mięsie drobiowym wykazały zawyżoną zawartość wody w stosunku do ilości wody technologicznie uzasadnionej w dwóch latach, tj. w 2010 roku, w przypadku 2 próbek (5,7% zbadanych) mięsa drobiowego i 2011 roku w 2 próbkach (5,4% zbadanych), co było niezgodne z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 543/2008. W pozostałych latach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie zawartości wody w mięsie drobiowym.
Podczas kontroli znakowania mięsa drobiowego i jego przetworów, przeprowadzonej w 2011 roku ustalono, że co piąta partia mięsa drobiowego i co czwarta partia przetworów drobiowych była nieprawidłowo oznakowana.
Wyniki kontroli znakowania mięsa drobiowego i jego przetworów stwierdzone w latach 2008 – 2011 przedstawia Wykres 1.
W trosce o interes konsumenta, uzasadnionym wydaje się dalsze monitorowanie przez Inspekcję JHARS sytuacji na rynku mięsa drobiowego i jego przetworów, poprzez systematyczne przeprowadzanie kontroli, ze szczególnym położeniem nacisku na badania fizykochemiczne i znakowanie.