| Autor: redakcja11

ZUS: Warto sprawdzić czy pracodawca odprowadził wszystkie składki

Do 20 mln osób w Polsce trafi informacja z ZUS o stanie konta. W przyszłości zgromadzone składki będą stanowiły podstawę naszej emerytury.

ZUS: Warto sprawdzić czy pracodawca odprowadził wszystkie składki

Jeśli w danych przesłanych przez Zakład ubezpieczony znajdzie błędy, np. składki były niższe, niż powinien odprowadzać pracodawca albo przez jakiś okres wcale nie były płacone, należy to niezwłocznie wyjaśnić. Najlepiej jak najszybciej wystąpić do pracodawcy. Z kolei on ma 60 dni na ustosunkowanie się do takiego wniosku. Natomiast jeśli nie odpowie, sprawę można zgłosić do ZUS. Wówczas warto przedstawić np. paski wynagrodzeń czy kopię umowy o pracę, z której wynika wysokość wynagrodzenia.
 

 Jeżeli pracownik zauważy, że nie były za niego odprowadzane składki lub że pracodawca nie zgłosił do ubezpieczenia, zwłaszcza gdy zmieniał pracę, powinien wystąpić do ZUS z wnioskiem o ustalenie obowiązku ubezpieczenia społecznego, przedstawiając dokumenty potwierdzające, że faktycznie zawarł umowę z pracodawcą. Zakład wystąpi wówczas do pracodawcy z prośbą o ustosunkowanie się i przeprowadzi całe postępowanie kontrolne i wyda decyzję ustalającą obowiązek ubezpieczenia pracownika i na jej podstawie również decyzję ustalającą wysokość składek. Od tego momentu po stronie pracodawcy występuje zaległość w opłaceniu składek i ZUS z urzędu zajmuje się ich egzekucją – tłumaczy Przemysław Stobiński, radca prawny z kancelarii CMS.
 

Jak informuje Stobiński, złośliwe lub uporczywe nieopłacanie składek polski Kodeks karny traktuje jako przestępstwo, a to ścigane jest przez prokuraturę. W ewentualnym procesie pracownik, za którego nie były opłacane składki, ma charakter pokrzywdzonego.
 

ZUS traktuje składki zadeklarowane przez pracodawcę jako rzeczywiście wpłacone, inaczej jednak wygląda sytuacja osób samozatrudnionych, gdzie tylko faktyczne wpłacenie gwarantuje jej uznanie przez Zakład.
 

 Osoba, która pracuje, ma zewidencjonowane składki, korzysta ze wszystkich świadczeń i będzie w przyszłości miała naliczoną emeryturę z uwzględnieniem nawet tych składek, które nie zostały przez pracodawcę faktycznie zapłacone. Natomiast jeżeli ZUS nie ma informacji o ubezpieczeniu pracownika, to koniecznym elementem, aby zapewnić sobie składki, jest wystąpienie do Zakładu o ustalenie obowiązku ubezpieczenia społecznego i naliczenie wysokości składek – podkreśla Przemysław Stobiński.



Tagi:
źródło: