| Autor: redakcja1

Opłaty na fundusze promocji od importerów nie są rekomendowane

W odpowiedzi na wniosek KRIR zgłoszony podczas XII Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, dotyczący wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 97, poz. 799, z późn. zm.) w zakresie objęcia regulacją ustawową dotyczącą wpłat na fundusze promocji również podmioty, które wprowadzają na rynek towary (np. mięso owcze) wytworzone poza RP, resort rolnictwa przedstawił następujące stanowisko.

Opłaty na fundusze promocji od importerów nie są rekomendowane
Rozszerzenie obowiązku dokonywania wpłat na fundusze promocji na towary pochodzące z innych państw członkowskich zasadniczo zmienia charakter tych wpłat, a tym samym rodzi konieczność ich oceny w zakresie zgodności z art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Zgodnie z tym przepisem, żadne państwo członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju, wyższych od tych które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe.

Ponadto, żadne państwo członkowskie nie nakłada na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty. Wykładnia tego przepisu dokonana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że wpłaty takie, pomimo tego, że zostały nałożone na produkty krajowe i przywożone według jednakowych kryteriów mogą być uznane za sprzeczne z TfUE, jeżeli przeznaczeniem tych wpłat jest finansowanie działalności, z której korzystają tylko obciążone tą opłatą produkty krajowe.

Jeżeli korzyści te równoważą jedynie część obciążeń ponoszonych przez produkty krajowe, wpłaty takie stanowią dyskryminacyjny podatek w rozumieniu art. 110 TfUE, którego pobieranie jest zakazane w odniesieniu do tej części jego kwoty, która jest równoważona korzyściami odnoszonymi przez produkty krajowe (wyrok z dnia 11 marca 1992 r. w sprawach połączonych od C-78/90 do C-83/90 - Compagnie commercial de l’Ouest i inni, wyrok z dnia 16 grudnia 1992 r. w sprawie C-1 14/91 - Gerard Jeróme Claeys, wyrok z dnia 27 października 1993 r. w sprawie C-72/92 - Firma Herbert Scharbatke GmbH).

 
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 ustawy fundusze promocji mają na celu wsparcie działań związanych z marketingiem rolnym, wzrostem spożycia produktów rolno- spożywczych oraz ich promocję. Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że o środki funduszy promocji mogą ubiegać się ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: