Firma MHP, będąca głównym graczem na rynku drobiu, posiadający niemal 50% udział w produkcji mięsa drobiowego na Ukrainie, jest nastawiona na zdobywanie nowych rynków zbytu.
Obecnie głównymi odbiorcami produktów tego przedsiębiorstwa są Azja, Bliski Wschód i Afryka. Jednocześnie firma zaznacza, że stara się wejść na rynek UE, który jest dla niej szczególnie interesujący pod kątem wielkości, poziomu cen i niskich kosztów logistycznych.
W minionym roku Komisja Europejska umieściła Ukrainę na liście krajów mogących eksportować mięso drobiowe na teren UE. W chwili obecnej poszczególne państwa członkowskie, które są zainteresowane importem mięsa z Ukrainy, muszą uznać normy sanitarne i zdrowotne przywożonych produktów. W momencie gdy te warunki zostaną spełnione firmy podobne do MHP, mogą stać się bezpośrednim konkurentem dla europejskich producentów drobiu.
Przedsiębiorstwa na Ukrainie konsekwentnie zwiększają swoje moce produkcyjne. Według AgraEurope, w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku produkcja MHP wyniosła 346,9 tys. t mięsa, tj. 18% wzrost w skali roku.
Jak podkreślają analitycy Banku BGŻ może to stanowić realne zagrożenie dla polskich producentów. Tego typu firmy ukraińskie, są często zintegrowane pionowo, co przy niskich cenach pasz i kosztach pracy umożliwia tańsze wyprodukowanie mięsa drobiowego niż w Polsce czy u innych unijnych producentów.