Rynek drobiu w Polsce
W 2015 r. udział sprzedaży zagranicznej w produkcji zbliżył się do 50% względem 40% w 2014 r. Rosnący wywóz drobiu wynika z utrzymującej się konkurencyjności cenowej i jakościowej towaru na rynkach unijnych, jak i z pozyskiwania nowych poza unijnych rynków zbytu.
W 2015 r., po ponownym średniorocznym obniżkach cen skupu żywca drobiowego, odnotowano nieznaczne pogorszenie rentowności chowu drobiu głównie z uwagi na stabilne ceny pasz i spadek kosztów energii. W wyniku zwiększającej się skali produkcji, jak również podejmowania chowu przez nowych producentów zaobserwowano dalszy wzrost produkcji drobiarskiej.
Przy wysokim poziomie krajowej podaży żywca drobiowego, cena drobiu rzeźnego w okresie styczeń-grudzień 2015 r. była niższa o 3,4% od notowanej przed rokiem i wyniosła 3,94 zł/kg. W 2015 r. krajowa podaż żywca drobiowego w wbc razem z tłuszczami wyniosła 1876,6 tys. t i w ujęciu roku była o 7% wyższa. Cena 1 kg żywca drobiowego w grudniu 2015 r. kształtowała się też na mniejszym poziomie niż przed rokiem - 3,71 zł.
Krajowa produkcja mięsa drobiowego w wadze poubojowej ciepłej wyniosła 1988 tys. t i była o 6,4% większa niż przed rokiem.
W 2015 r. odnotowano dalszą zwyżkę wysyłki z Polski mięsa i podrobów z drobiu, przy czym dynamika wzrostu eksportu była minimalnie niższa niż w roku poprzednim. W sumie wywóz mięsa drobiowego razem z podrobami wynosił 839 tys. ton na sumę ponad 1,6 mld EUR i był wyższy niż przed rokiem odpowiednio o 18% i o 20%.
W 2015 r. czołowymi rynkami zbytu dla krajowego mięsa drobiowego były państwa UE, w tym Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Francja Holandia. Zaobserwowano też wzrost eksportu i przywozu żywca drobiowego odpowiednio o 16% i o 10%.