Ze względu na wysoką jakość, polskie gęsi są cenione przez zagranicznych konsumentów, co przekłada się na zapotrzebowanie eksportowe na ten gatunek mięsa.
W latach 2012-2020 kontyngent sprzedaży zagranicznej mięsa z gęsi przez krajowych przedsiębiorców kształtował się od 16 do 21 tys. ton.
W okresie od stycznia do sierpnia 2021 r. krajowi przedsiębiorcy, podobnie jak przed rokiem sprzedali za granicę 3,2 tys. ton mięsa z gęsi. Biorąc pod uwagę sezonowość wywozu, decydujący wpływ na wyniki sprzedaży zagranicznej gęsiny w 2021 r. będzie miała sytuacja w czwartym kwartale br.
Najwięcej gęsiny Polska dostarcza się do krajów Unii Europejskiej. Niezmiennie od wielu lat największym odbiorcą tego mięsa są Niemcy. W 2020 r. na rynek niemiecki sprzedano 12,8 tys. ton polskiej gęsiny o wartości 39 mln EUR, co stanowiło ponad 77% przychodów wysyłki tego asortymentu. Znacznie mniejszymi odbiorcami polskiej gęsiny były: Hongkong z 1,3 tys. ton za 3,3 mln EUR, Francja z 1,6 tys. ton za 2,6 mln EUR i Czechy z 1 tys. ton za 2,7 mln EUR.
Import mięsa z gęsi do Polski jest nieznaczny. W latach 2012–2020 kształtował się od 22 ton do 513 ton i nie miał praktycznie znaczenia w bilansie handlowym.
źródło: Gospodarz.pl/KOWR foto:
Gospodarz.pl