W 2021 r. zwiększa się eksport drobiu z Polski, ale tempo wzrostu jest stosunkowo nieznaczne.
Duży negatywny wpływ na wyniki handlowe uzyskiwane przez krajową branżę drobiarską w pierwszym półroczu br. miały głównie ogniska grypy ptaków oraz pandemia koronawirusa, które skutkowały ograniczeniami w handlu międzynarodowym.
Pozytywnymi czynnikami wspierającymi wysyłkę drobiu z Polski był korzystny dla eksporterów kurs wymiany złotego wobec euro oraz konkurencyjność cenowa polskiego asortymentu na rynku UE.
Zgodnie z danymi KE w czasie siedmiu miesięcy 2021 r. cena tuszek kurcząt w Polsce należała do najniższych w UE i była mniejsza o 50–60 euro/100 kg od średniej w UE. Przedstawione uwarunkowania pozwoliły w ekwiwalencie tuszek w okresie styczeń–czerwiec 2021 r. wyeksportować za granicę 879 tys. ton produktów drobiowych, a więc więcej o 1% niż przed rokiem. Wartość wywozu asortymentu drobiowego była większa o 5% niż w pierwszym półroczu 2020 r. i wyniosła 1,5 mld euro - 6,7 mld zł.
źródło: Gospodarz.pl/KOWR foto:
iStock