| Autor: redakcja1

WPR powinna w większym stopniu uwzględniać problematykę związaną z zasobami wodnymi

W opublikowanym dnia 13 maja 2014 r. sprawozdaniu Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdza, że UE osiągnęła jedynie częściowy sukces w zakresie włączania celów polityki wodnej do wspólnej polityki rolnej (WPR).

WPR powinna w większym stopniu uwzględniać problematykę związaną z zasobami wodnymi
Ponadto kontrolerzy ustalili, że na szczeblu instytucji UE i w państwach członkowskich wiedza na temat zagrożeń dla zasobów wodnych ze strony działalności rolniczej i kształtowania się tych zagrożeń jest niewystarczająca.
 
– Państwa członkowskie powinny zapewnić zgodność programów rozwoju obszarów wiejskich ze swoimi działaniami na rzecz ochrony zasobów wodnych. Należy również nadrobić opóźnienia w realizacji ramowej dyrektywy wodnej – stwierdził Kevin Cardiff. – Chociaż informacje otrzymane od Komisji są pozytywne, wciąż pozostaje wiele do zrobienia.-
 
Sprawozdania specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego publikowane są przez cały rok i przedstawiają wyniki kontroli wybranych obszarów działalności UE lub kwestii związanych z zarządzaniem.
 
W sprawozdaniu specjalnym nr 4/2014 „Włączenie celów polityki wodnej UE do WPR: częściowy sukces” oceniono, czy cele polityki wodnej UE zostały z powodzeniem uwzględnione w WPR, i ustalono, że jak dotąd osiągnięto jedynie częściowy sukces. Wynika to z niedopasowania instrumentów wykorzystanych do wprowadzenia zmian do ambitnych celów polityki. W kontroli podkreślono niedociągnięcia w odniesieniu do dwóch instrumentów wykorzystywanych obecnie przez Komisję przy włączaniu problematyki związanej z zasobami wodnymi do WPR (zasada wzajemnej zgodności i finansowanie w ramach rozwoju obszarów wiejskich). Zwrócono również uwagę na opóźnienia i uchybienia w realizacji ramowej dyrektywy wodnej.
 
Kontrolerzy unijni stwierdzili, że choć zasada wzajemnej zgodności i finansowanie w ramach rozwoju obszarów wiejskich pozytywnie wpłynęły na kwestię poprawy ilości i jakości wody, instrumenty te są ograniczone. Są one bowiem niewspółmierne w stosunku do ambicji politycznych określonych dla WPR oraz jeszcze ambitniejszych celów wyznaczonych w rozporządzeniach dotyczących WPR na lata 2014–2020. Trybunał ustalił również, że systemy monitorowania i oceny, zarówno te bezpośrednio odnoszące się do WPR, jak i te zapewniające bardziej ogólne dane, nie dostarczyły pełnych, niezbędnych decydentom informacji na temat zagrożeń dla zasobów wodnych spowodowanych działalnością rolniczą. Odnotowano też jednak kilka użytecznych inicjatyw.
 
W oparciu o swoje ustalenia Trybunał zaleca, co następuje:
  • Komisja powinna zaproponować niezbędne zmiany obecnych instrumentów (zasady wzajemnej zgodności i rozwoju obszarów wiejskich) lub w stosownych przypadkach nowe instrumenty umożliwiające osiągnięcie ambitniejszych celów w odniesieniu do włączenia celów polityki wodnej do WPR.
  • Państwa członkowskie powinny wyeliminować niedociągnięcia wykryte w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności oraz poprawić wykorzystanie środków w ramach rozwoju obszarów wiejskich, tak aby lepiej spełniać cele polityki wodnej.
  • Komisja i państwa członkowskie powinny nadrobić opóźnienia we wdrażaniu ramowej dyrektywy wodnej oraz poprawić jakość swoich planów gospodarowania wodami w dorzeczu poprzez określenie indywidualnych działań w sposób wystarczająco jasny i konkretny na poziomie operacyjnym.
  • Komisja powinna upewnić się, że posiada informacje umożliwiające jej mierzenie zmian w zakresie zagrożeń dla zasobów wodnych spowodowanych praktykami rolniczymi, a państwa członkowskie powinny dostarczać dane na temat zasobów wodnych w bardziej terminowy, rzetelny i spójny sposób.


Tagi:
źródło: