Jak wynika z szacunków Banku BNP Paribas w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. ceny detaliczne mleka, jogurtów i serów były 0,8% większe niż przed rokiem, co oznacza, że średnio, produkty mleczarskie potaniały wobec innych produktów żywnościowych, gdyż ceny detaliczne żywności ogółem były o 1,5% wyższe niż w pierwszych dwóch miesiącach 2018 r.
W największym stopniu wrosły ceny jogurtów, śmietany, napojów i deserów mlecznych o 1,7%. Ceny detaliczne serów i twarogów były o 1,1% większe niż przed rokiem, a mleka spożywczego o 1,2% mniejsze.
Warto z kolei zauważyć, że w przypadku masła, które według klasyfikacji GUS w przypadku cen detalicznych zaliczane są do tłuszczów, ceny detaliczne, w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. były o 4,1% wyższe niż w porównywalnym okresie przed rokiem. Oznacza to, że różnica między ceną detaliczną a ceną zbytu masła wzrosła o 21%. W przypadku serów dojrzewających relacje cenowe pozostały na podobnym poziomie do zeszłorocznych.
źródło: Gospodarz.pl/Paweł Wyrzykowski, BNP Paribas, agronomist.pl foto:
MRiRW