Celem programu jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych.
W latach szkolnych 2004/2005 – 2005/2006 Polska mieściła się w pierwszej dziesiątce krajów UE pod względem ilości mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych w ramach programu. Od roku szkolnego 2007/2008 Polska jest liderem wśród krajów UE realizujących program „Szklanka Mleka”. Ilość mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych i kwota środków finansowych pozyskiwanych z UE przez Polskę jest większa niż w krajach starej Unii (takich jak: Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Szwecja i Finlandia), w których program jest realizowany od ponad 20 lat. Mleko i przetwory mleczne w ramach programu spożywa ok. 2,4 mln dzieci z ok. 14,5 tys. placówek oświatowych.
Każde dziecko uczęszczające do placówki oświatowej może otrzymać w każdy dzień nauki szkolnej objęty dopłatą - 0,25 litra mleka lub przetworu mlecznego (w ekwiwalencie mleka), tj.:
• mleko, mleko smakowe,
• jogurty naturalne i smakowe, jogurty z owocami,
• twarogi, twarożki, serki topione, sery - naturalne i smakowe.
W roku szkolnym 2011/2012 podobnie jak w poprzednim roku szkolnym tj. 2010/2011 uczniowie najchętniej piją mleko białe (ok. 82% ogółu mleka i przetworów mlecznych spożywanych w placówkach oświatowych), następnie mleko smakowe (ok. 16%) oraz jogurty i sery (ok. 2%).
W roku szkolnym 2011/2012 z programu korzysta ok. 14,5 tys. placówek oświatowych, a mleko i przetwory mleczne w ramach programu spożywa ok. 2,4 mln dzieci, podobnie jak w poprzednim roku szkolnym tj. 2010/2011.
Ilość środków przeznaczonych na program „Szklanka mleka” roku szkolnym 2011/2012 to ok. 163 mln zł.
Wykres 1. Placówki oświatowe i uczniowie w programie „Szklanka mleka”
Agencja Rynku Rolnego oprócz programu „Szklanka mleka” realizuje również program „Owoce w szkole”. Program ten również został przyjęty z dużym entuzjazmem przez najmłodszych. Ideą obu programów jest promocja zdrowej diety oraz pokazanie dzieciom, że warzywa, owoce, soki i przetwory mleczne są modne a zdrowe nawyki to inwestycja w przyszłość.
Szczegółowe informacje dotyczące obu programów znajdują się na stronie internetowej ARR www.arr.gov.pl. Infolinia ARR 22 661 72 72.