| Autor: redakcja13

MEGA logistyczne wyzwania w sektorze transportu drewna i usług leśnych

W 2019 r. pozyskano łącznie 42,37 mln m3 drewna, z czego ponad połowa (95,7%) pochodziła z lasów pod zarządem Lasów Państwowych. Odbiorcami drewna od Lasów Państwowych jest prawie 7000 firm. Dostarczenie surowca do tartaków byłoby niemożliwe bez tysięcy przyczep i naczep kłonicowych, którymi drewno wywożone jest z lasów.

MEGA logistyczne wyzwania w sektorze transportu drewna i usług leśnych

Według dostępnych statystyk w ubiegłym roku  do taboru dłużycowego dołączyło prawie 200 nowych pojazdów. Sektor usług leśnych to trudny i wymagający rynek, na którym firma MEGA, producent z województwa opolskiego od lat zajmuje wysoką pozycję jako dostawca sprawdzonych i funkcjonalnych pojazdów specjalistycznych. Poza odbiorcami z rynku krajowego klientami firmy są również przewoźnicy z innych krajów europejskich.

– W zbliżających się latach naszym celem będzie zwiększenie udziału naczep i przyczep przeznaczonych dla leśnictwa i transportu dłużyc w sprzedaży eksportowej. Obecnie w ofercie firmy znajdują się dwa modele z rodziny Timber – wersja SHORT i LONG. Wersja SHORT jest przyczepą trzyosiową z obrotnicą, wyposażoną w 6 par kłonic, a wersja LONG – trzyosiową naczepą wyposażoną w 10 par kłonic. Przyczepy leśne są dostępne w trzech długościach: 6500 mm, 7200 mm i 7580 mm; naczepa leśna to pojazd o długości 13 600 mm – mówi Wojciech Graczyk, kierownik eksportu w MEGA sp. z o.o.

W pojazdach do transportu drewna ważna jest możliwość wyboru  mocowań w celu odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Przepisy prawne określają szczegółowo m.in. sposób zamocowania oraz rozmieszczenia przewożonego drewna. Naczepy i przyczepy leśne MEGA Timber są wyposażone w systemy przesuwnych kłonic, zaczepy pasów spinających czy dodatkowe uchwyty boczne, a także w regulowane/przedłużane kłonice słupowe. Naczepy kłonicowe pracują zazwyczaj w trudnych warunkach i pod bardzo dużymi obciążeniami, stąd dbałość producentów o dobór odpowiednich podzespołów i właściwe zabezpieczenie układu jezdnego i pozostałych elementów konstrukcji. Pojazdy wyjeżdżają za bramę zakładu na osiach SAF, używają systemów pneumatyki Knorr-Bremse,są wyposażone m.in. w nowoczesne układy hamulcowe i jezdne. Stalowe elementy kłonic są śrutowane i malowane lakierem poliuretanowym.

Pod koniec 2019 r. naczepy dłużycowe produkowane w firmie MEGA przeszły badania wytrzymałościowe ściany przedniej pod kątem zgodności z wymaganiami normy PN-EN 12642. Potwierdziły one ich wytrzymałość na nacisk ładunku o wartości 10 t. Firma rozpoczęła również proces przygotowawczy do badań obciążenia statycznego kłonic (wg normy EUMOS 40511) oraz punktów mocowania ładunku (PN-EN 12640). Unowocześnianie i wagowa optymalizacja pojazdów są wpisane w bieżącą politykę firmy. Pojazdy kłonicowe z Nysy są wysoko oceniane pod względem wytrzymałosci konstrukcji wykonanej z wysokogatunkowej stali. Jakość wykonania przyczep rodem z Nysy bezpośrednio przekłada się na długi czas ich eksploatacji. Timbery z firmy MEGA to pojazdy trzyosiowe z podnoszoną trzecią osią. Standardowo naczepy wyposażone są w dziesięć par kłonic, a przyczepy w sześć.

MEGA sp. z o.o. zajmuje się produkcją naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych. Świadczy również usługi wynajmu oraz usługi serwisowe. W 2017 roku producent z Nysy zyskał inwestora branżowego – francuską grupę Benalu, która jest jednym ze światowych liderów segmentu pojazdów użytkowych. W skład grupy obok Benalu i firmy MEGA wchodzą obecnie Bennes Marrel i Maisonneuve. Zakłady produkcyjne funkcjonują w Liévin, Andrézieux-Bouthéon, Cérences i Nysie.



Tagi:
źródło: