Główną przeszkodą utrudniającą ekspansję małych i średnich firm za granicę jest nieznajomość rynku, na który wchodzą ze swoimi towarami czy usługami. Często przedsiębiorstwa te nie mają dokładnej wiedzy dotyczącej sytuacji politycznej czy też przepisów prawa w danym kraju, co znacznie utrudnia prowadzenie działalności. Najważniejsze jest to, aby jak najlepiej poznać swojego kontrahenta. Niecałe 80% wszystkich obecnych problemów z kontraktami eksportowymi wynika z tego, że nie znamy jego realnej sytuacji finansowej.
- Polskie firmy wychodzą śmiało na świat ze swoimi towarami i usługami. Eksportują polską żywność, polskie meble czy też polskie produkty z branży informatycznej i gier. Każda z tych firm zawiera transakcje i ponosi ryzyko. W tej chwili będzie ono minimalizowane przez Polisę na Świat firmy KUKE. Jesteśmy pierwszym bankiem, który wdraża ten produkt w życie – mówił Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.
Jak zaznaczył Janusz Włodarczyk, wiceprezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych: - Przedsiębiorcy nabywający Polisę na Świat zyskują przede wszystkim bezpieczeństwo. Jeśli kontrahent okaże się niewypłacalny, z ubezpieczenia dostaniemy zwrot poniesionych kosztów. Identycznie jest w przypadku opóźnień w płatnościach.
Znaczenie małych czy średnich przedsiębiorstw jest dla polskiej gospodarki bardzo duże. Odpowiadają one za ponad 50% PKB, a poza tym zapewniają miejsca pracy rzeszy ludzi. Firmy działające zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach eksportowych są tymczasem bardziej dochodowe od tych, które produkują towary i tworzą usługi jedynie dla klientów miejscowych. Dlatego też należy dbać o to, aby warunki do zagranicznej ekspansji naszych przedsiębiorstw były jak najlepsze.