Po przegranych przez rządzących wyborach motywacja do sztucznego utrzymywania cen paliw na najniższym w UE poziomie mocno zmalała. Ceny w hurcie zaczęły zdecydowanie rosnąć i to mimo niższych notowań ropy i gwałtownego umocnienia złotego. Oznacza to, że PKN Orlen wycenia paliwa (hurt i detal) w sposób zupełnie dowolny, realizując politykę urzędującej jeszcze ekipy rządowej.
Warto zauważyć, że krajowe ceny ciągle jeszcze znacznie odbiegają od tych obowiązujących u naszych unijnych sąsiadów.
Porównanie z 30-go października pokazuje, że diesel był wtedy średnio droższy w Niemczech o 43 eurocentów (ok. 1,93 zł/l), a Pb95 o 49 eurocentów (2,20 zł/l).
Cena diesla u naszymi południowych sąsiadów była zwykle zbliżona do naszej, teraz jest ona wyższa średnio o 31 eurocentów (1,39 zł/l) na Słowacji, a w Czechach o 25 eurocentów (1,12 zł/l).
W przypadku Pb-95 w Czechach benzyna jest droższa o 23 eurocenty/l (1,03 zł/l), a na Słowacji o 30 eurocentów (1,34 zł/l).
Kurs eur/pln z 30.10.2023 to 4,4491.
Ceny średnie paliw w detalu: 02-11-2023 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,05 zł/l (+33 gr/l);
• Pb95: 6,47 zł/l (+37 gr/l);
• ON: 6,14 zł/l (+32 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( 0 gr/l).
Ceny w hurcie mocno spadały przez pierwsze 3 tygodnie września po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał niskie poziomy cen na sieci własnych stacji. Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.
We wrześniu nastąpiło ręczne sterowanie cen w oderwaniu od realiów rynkowych, a podyktowane zbliżającymi się wyborami. W tydzień po wyborach PKN Orlen rozpoczął proces urealniania cen paliw.
W konsekwencji ceny hurtowe dwóch głównych paliw wzrosły o ok. 50 groszy na litrze, a detaliczne po ok. 40 groszy na litrze.
Jednak, nawet po ostatnich podwyżkach, paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 19% mniej niż przed rokiem, ale cena Pb95 jest o tylko 2% niższa w skali roku.
Jeśli jednak dołożymy do obecnych poziomów 1,1-1,3 zł/l (na podstawie cen u naszych południowych sąsiadów), to okaże się, że przynajmniej benzyna byłaby na stacjach dużo droższa niż rok temu.