Najwyższa Izba Kontroli zrealizowała w 2012 roku kontrole „Funkcjonowania funduszy sołeckich”, w których uwzględniła kryteria doboru gmin podlegających kontroli oraz ich ilość.
Według Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich, Najwyższa Izba Kontroli pełne wyniki opublikuje w oparciu o odpowiedzi organów gmin. Dopiero wówczas będzie można dokonać uogólnień dotyczących kontroli. Spoglądając na wystąpienia pokontrolne warto zwrócić uwagę, iż kontrolerzy NIK poddali analizie nie tylko dowody księgowe potwierdzające poniesienie wydatków finansowanych z funduszu sołeckiego, ale przeprowadzali także wizytacje miejsc realizacji przedsięwzięć przeprowadzonych przez sołectwa. Badano zatem czy środki funduszu wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem wskazanym we wnioskach.
Niemniej jednak, już wiadomo, że kontrole przeprowadzone przez NIK przyczyniły się do wyodrębnienia takich nieprawidłowości jak:
-
nieterminowe przekazywanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały rady gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego;
-
błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom, co skutkowało m.in. przyznaniem sołectwom środków funduszu w nieprawidłowej wysokości i pobraniem z budżetu państwa dotacji celowej w zawyżonej wysokości. W takich sytuacjach Izba nakazywała zwrot nie przysługującej z budżetu państwa części dotacji celowej dotyczącej zawyżonych wydatków wykonanych w ramach funduszu;
-
brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom;
-
przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób uniemożliwiający przypisanie ich do celów strategicznych i zadań własnych gminy;
-
brak zapisów w dokumentacji potwierdzających dokonanie oceny zgodności przedsięwzięć wnioskowanych przez sołectwa z zadaniami własnymi gminy;
-
nieodrzucenie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które nie spełniały wymagań określonych w art. 4 ust. 2-4 ustawy o funduszu sołeckim, a także sfinansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach sołectw;
-
niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich wymaganych statutami sołectw danych;
-
ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów, sołtysów;
-
nieprawidłowości dotyczące zaklasyfikowania do paragrafów części wydatków z funduszu sołeckiego.
źródło: Gospodarz.pl/sllgo.pl foto:
sxc.hu