Od wstąpienia Polski do UE eksport pomidorów z Polski wykazuje trendy zwyżkowe. W 2004 r. Polska sprzedała za granicę 44,8 tys. t tych warzyw, natomiast już w 2016 r. 94,9 tys. t. Kontyngent wywozu wzrósł zatem ponad dwukrotnie. Do rozwoju sprzedaży zagranicznej przyczynia się m.in. eksport w ramach europejskich sieci handlowych.
Warto zwrócić uwagę na zmiany w strukturze odbiorców polskiej wysyłki. W latach 2004-2010 pomidory sprzedawano głównie do krajów unijnych - 53-90% wolumenu eksportu ogółem, a w szczególności do Wielkiej Brytanii, Czech, Niemiec oraz na Litwę. Natomiast w latach 2011-2014 większość pomidorów była wysyłana już do krajów pozaunijnych - 62-74% wolumenu eksportu ogółem, głównie do Rosji, na Białoruś i Ukrainę. Wraz z wprowadzeniem rosyjskiego embarga w sierpniu 2014 r., ponownie największym odbiorcą pomidorów z Polski stały się kraje unijne. W 2015 r. do Wspólnoty trafiło 69% polskiego eksportu ogółem, z kolei w 2016 r. – 67%.
Wstępne dane Eurostatu wskazują, że import pomidorów do Polski w trakcie pierwszych 11 miesięcy 2017 r. wyniósł 123,7 tys. t i był niższy o 0,7% w porównaniu z tym samym czasem 2016 r.
Polska sprowadza znacznie więcej pomidorów niż eksportuje - jest importerem netto zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Co więcej, ujemne saldo pogłębia się. Najwięcej pomidorów przywozi się z Hiszpanii i Holandii, aczkolwiek udział tych dwóch krajów w wolumenie zakupów ogółem wyraźnie spada. O ile jeszcze w 2004 r. wynosił 83%, o tyle już w 2016 r. wyniósł 64%.
Pomidory są jednymi z najbardziej popularnych warzyw w Polsce. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. konsumpcja pomidorów w gospodarstwach domowych wyniosła 9,96 kg w przeliczeniu na osobę, co stanowiło ok. 20% spożycia warzyw ogółem. Konsumpcja pomidorów była większa niż ogórków, marchwi, cebuli, czy kapusty.