Współpraca to najlepsza droga do popularyzacji brokułu – takie wnioski płyną z dyskusji naukowców, przedstawicieli sieci handlowych i producentów rolnych. Okazją do wymiany poglądów była Międzynarodowa Konferencja na temat Konsumpcji Brokułów, która odbyła się w Hotelu NARVIL Conference & Spa w Serocku.
Podczas dwóch dni konferencji na uczestników czekała sesja sześciu specjalistycznych wykładów, dyskusja panelowa, show kulinarne oraz wizyta na poletkach pokazowych firmy Green Factory ze Zdunowa.
– Konferencja na temat Konsumpcji Brokułów była okazją do nauki, wymiany informacji i doświadczeń, ale także do nawiązania współpracy i nowych kontaktów – mówi Michał Taraska, przedstawiciel Sakata Vegetables Europe, organizatora wydarzenia. – W gronie osób zawodowo zajmujących się brokułami – uprawą, dystrybucją i propagowaniem ich walorów zdrowotnych – zastanawialiśmy się nad możliwie najlepszymi sposobami promocji tego niezwykle zdrowego warzywa – dodaje.
Aspekty zdrowotne spożywania brokułów dominowały w wystąpieniach dr Elizabeth Jeffery z Uniwersytetu Illinois oraz Małgorzaty Desmond, dietetyka i specjalisty do spraw medycyny żywienia. O brokułach w kontekście rynków wschodnich opowiadał prof. Jurij Pawlenko z Rosyjskiej Akademii Nauk, a dr Paweł Szymczak, specjalista uprawy warzyw, skupił się na tematyce eksportowej. Potrzebę stowarzyszania się wszystkich uczestników łańcucha dostaw brokułów akcentowali z kolei prof. Henryk Mruk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i dr David Hughes z Imperial College w Londynie.
– Po dwóch dniach wykładów i rozmów wniosek nasuwa się sam – w promocji spożycia brokułów może pomóc ścisła współpraca przedstawicieli sektora, publicznych instytucji i organizacji pozarządowych. Stowarzyszenia będą skuteczniejsze niż pojedyncze podmioty działające osobno – przekonuje Michał Taraska. – Mam nadzieję, że konferencja w Serocku doprowadzi do bardziej ścisłej współpracy w ramach sektora. Jestem dobrej myśli, bo wprowadzenie tej idei w życie może wyłącznie pomóc w rozwoju rodzimych upraw i popularyzacji brokułu w Polsce – stwierdza.
Uczestnicy Konferencji na temat Konsumpcji Brokułów przyjechali do Serocka na zaproszenie firmy Sakata, światowego lidera w hodowli i produkcji nasion warzyw oraz roślin ozdobnych.
Konferencja została zorganizowana jest już po raz czwarty, ale pierwszy raz w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór naszego kraju nie był przypadkowy – Polska plasuje się w gronie pięciu największych producentów brokułu i kalafiora na Starym Kontynencie.
źródło: Gospodarz.pl/Multi Communications Sp. z o.o., foto:
Multi Communications Sp. z o.o.