W ubiegłym roku wzrost eksportu wołowiny i wieprzowiny był możliwy przede wszystkim dzięki rosnącemu zainteresowaniu dostawami mięsa ze strony Turcji oraz Rosji. Teraz czas na Japonię, Koreę Południową i Chiny. Do tej listy coraz prężniej dołącza także Wietnam. Krajowa wieprzowina już wkrótce będzie tam promowana podczas Targów Żywnościowych „Vietfood & Beverage”.
Sektor mięsny w krajach członkowskich Unii Europejskiej znajduje się na krzywej wzrostowej. Jednak z prognoz Komisji Europejskiej wynika, że nadchodzące lata będą dla europejskich producentów i przetwórców mięsa czasem stabilnego rozwoju. Między innymi dzięki podbojowi rynków trzecich. A wkrótce nadarzy się okazja do promocji polskiej wieprzowiny w Wietnamie. We wrześniu po raz kolejny odbędą się tam Targi Branży Spożywczej - Vietfood & Beverage. W tym roku, jak wskazują zapowiedzi, mają być zorganizowane z rozmachem większym niż kiedykolwiek w swojej 15-letniej historii. W porównaniu do poprzednich imprez z tego cyklu, powierzchnia wystawiennicza w Tan Binh International Exhibition & Convention Center, w którym odbędą się targi, wzrosła aż do 7 tys. m2. Targi odbywają się co roku, a ich organizatorem jest Vietnam National Trade Fair and Advertising Company – Vinexad (należąca do Ministerstwa Handlu i Gospodarki Wietnamu) we współpracy z Food & Foodstuff Association of Ho Chi Minh City, Vietnam Beer, Beverage & Alcohol Association. W ubiegłorocznej edycji udział wzięły 182 firmy z 11 krajów, a ich stoiska odwiedziło ponad 11 tys. osób, a do tej pory już ponad 75% z ubiegłorocznych wystawców potwierdziło swoją obecność w tym roku. W ramach realizacji kampanii „Tradycja, jakość i europejski smak”, podczas Tragów nie zabraknie także Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Poza udziałem w targach, gdzie na osiemdziesięciu metrach stoiskach odbędą się spotkania oraz pokazy kulinarne z degustacją europejskich dań mięsnych, UPEMI zrealizuje szereg dodatkowych działań, które mają na celu przybliżyć wietnamskim odbiorcom ofertę europejskich producentów mięsa, w tym polskich firm, których przedstawiciele przeprowadzą wiele rozmów i będą mogli nawiązać bezpośrednie kontakty. Odbędzie się również konferencja prasowa z udziałem lokalnej prasy branżowej. Jej celem będzie zarysowanie perspektyw współpracy oraz walorów produktów europejskich, które znajdują coraz szerszych odbiorców w Wietnamie. Dodatkowo, w ramach kampanii, zostaną zrealizowane tzw. „Dni kuchni europejskiej” w dwóch lokalnych restauracjach. Ich celem będzie zaprezentowanie kuchni europejskiej w jej mięsnej odsłonie. Dania i pokazy przygotowane będą przez polskich kucharzy. Uczestnicy imprezy to przede wszystkim detaliści, hurtownicy, importerzy i eksporterzy oraz przedstawiciele hoteli i restauracji.
Jak wynika z danych Ministerstwa Gospodarki, wartość wymiany towarowej na przestrzeni ostatnich kilku lat, systematycznie wzrastała, charakteryzując się przez cały ten okres przewagą importu towarów z Wietnamu do Polski, a co za tym idzie rosnącym deficytem po stronie naszego kraju. W roku 2011 nastąpił znaczny wzrost importu towarów z Wietnamu do Polski, co przy jednoczesnej znacznie mniejszej dynamice wzrostu eksportu z Polski do tego kraju, przełożyło się na istotny wzrost ujemnego dla Polski salda obrotów. W 2011 roku Wietnam został w polskich statystykach sklasyfikowany na 59 pozycji pod względem wartości polskiego eksportu i na 33 pod względem wielkości importu z poszczególnych krajów. Wietnam znajduje się na 13 miejscu wśród krajów, z którymi Polska odnotowała największe saldo ujemne w obrotach handlowych. Może się to jednak zmienić. Można zaobserwować zainteresowanie firm polskich inwestowaniem na rynku wietnamskim.
System dystrybucji towarów do Wietnamu jest wciąż słabo rozwinięty. Brakuje hurtowni, towary rynkowe, w tym również importowane są najczęściej rozwożone po sklepach w małych partiach przez handlarzy. W tych warunkach eksport jest niezmiernie utrudniony.