Polska Grupa Nasienna to wspólna inicjatywa rodzimych producentów nasion traw. Poprzez swoje działania grupa chce zwrócić uwagę na rolę polskich nasion w rozwoju gospodarki rolnej w Polsce. Inicjatywa skupia przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw zaangażowanych w promocję polskiego nasiennictwa. Działania grupy skierowane są do trzech głównych grup odbiorców: organizacji branżowych i instytucji rządowych, aby wypracować wspólne działania mające na celu promocję polskich nasion, rolników – w zakresie budowania świadomości znaczenia polskich nasion dla rodzimego rynku rolnego, a także kolejnych przedstawicieli polskich prywatnych firm nasiennych, którzy zaangażują się we wspólną inicjatywę.
Priorytety Polskiej Grupy Nasiennej zostały również przedstawione Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które zadeklarowało otwartość na dialog w celu wypracowania płaszczyzny do współpracy.
– Polskie firmy nasienne oferują rodzimym rolnikom materiał siewny, który ze względów biologicznych i ekonomicznych najlepiej odpowiada potrzebom lokalnego rynku rolnego – mówi Przemysław Sowul, przedstawiciel Polskiej Grupy Nasiennej.
– Wiedza i doświadczenie polskich hodowców roślin sprzyja odbudowie znaczenia polskich odmian na rynku europejskim. Podkreślić trzeba, jak dużą rolę pełnią producenci kwalifikowanego materiału siewnego – rolnicy korzystając z wiedzy ekspertów otrzymują pewny materiał wysokiej jakości, gwarantujący bezpieczeństwo i wydajność plonów. Posiadając tak duży potencjał oraz sprzyjające warunki klimatyczno-glebowe, polskie nasiennictwo powinno odbudować pozycję Polski jako czołowego producenta nasion traw w Europie.
Do końca lat 80. Polska była jednym z największych producentów i eksporterów nasion traw w Europie. Dzisiaj ok. 50 proc. nasion traw na naszym rynku pochodzi z importu. Wysokiej jakości materiał siewny nowych odmian to nośnik postępu biologicznego, który jak podaje MRiRW odpowiada w ok. 60 proc. za wzrost plonowania upraw roślin.
– Wysoka efektywność uprawy polskich odmian to rezultat wieloletnich badań nad jakością i jak najlepszym dopasowaniem odmian do lokalnych warunków – dodaje Witold Sapiński, reprezentujący Polską Grupę Nasienną.
– Postęp w tej dziedzinie będzie możliwy, gdy przedsiębiorstwa hodowlane pozyskają na ten cel odpowiednie środki. Podstawą do ich uzyskania jest zwiększenie popularności i promocja tych odmian w kraju i zagranicą przy szczególnym uwzględnieniu ich wysokiej konkurencyjności.
Jak podkreślają przedstawiciele grupy, zwiększenie udziału nasion polskich odmian o 5 proc. względem odmian zagranicznych w skali dwóch, trzech lat, byłoby satysfakcjonującym wynikiem. Polska posiada olbrzymi kapitał społeczny, który należy wykorzystać. Doświadczenie producentów i wiedza oparta na technologii, jak również potencjał naukowy i hodowlany przy odpowiednim marketingu daje szansę na ekspansję eksportową krajowych firm nasiennych.