Kategorie
Zobacz również tu
-
Eksport towarów rolno-spożywczych z Polski
2024-11-04 -
Skup żywca rzeźnego
2024-11-04
Poznaj produkty
-
Przyczepa rolnicza typ TS 10 000
2014-10-15 -
Talerzowe siewniki NG PLUS 4
2011-01-04 -
Poidła smoczkowe
2013-08-19 -
Lep na mychy płaski! Dekorayjny!! 100szt.
2013-05-27
Za trzy lata podział uczelni na akademickie i zawodowe
Już za 3 lata uczelnie wyższe będą się dzielić na akademickie i zawodowe. Podział wprowadza przyjęty przez rząd projekt zmian w Prawie o szkolnictwie wyższym. Szkoły będą musiały w tym czasie dostosować swoje programy odpowiednio do profilu kształcenia. W tych opracowaniu programów oraz prowadzeniu zajęć, szczególnie zawodowych, aktywny udział mają wziąć pracodawcy.
PodziaÅ‚ uczelni wyższych na ogólnoakademickie i zawodowe to jedno z gÅ‚ównych zaÅ‚ożeÅ„ przyjÄ™tych przez rzÄ…d propozycji zmian w Prawie o szkolnictwie wyższym. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego chce, aby zmiany weszÅ‚y w życie pod koniec 2013 r. lub na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku, ale to nie oznacza, że już wtedy pojawiÄ… siÄ™ nowe programy studiów.
– Uczelnie bÄ™dÄ… miaÅ‚y czas na dostosowanie siÄ™ do nowych wymogów. Na wszystkich uczelniach – i ogólnoakademickich i w zawodowych – trzy lata, natomiast na kierunkach licencjackich – dwa lata na przygotowanie nowego programu – wylicza prof. Barbara Kudrycka.
WedÅ‚ug rzÄ…dowych propozycji, system szkolnictwa wyższego bÄ™dzie siÄ™ skÅ‚adaÅ‚ z dwóch podstawowych typów uczelni: ksztaÅ‚cÄ…cych praktycznie (uczelnie zawodowe) i uczelni akademickich. SzkoÅ‚y, które nie majÄ… prawa do nadawania stopnia doktora bÄ™dÄ… mogÅ‚y uruchomić wyÅ‚Ä…cznie studia o profilu praktycznym, a ksztaÅ‚cÄ…ce wÅ‚asnÄ… kadrÄ™ i uprawnione do doktoryzowania bÄ™dÄ… mogÅ‚y prowadzić zarówno studia ogólnoakademickie, jak i praktyczne.
– Uczelnia powinna ksztaÅ‚cić nie tylko teoretycznÄ… wiedzÄ™, ale również umiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne i kompetencje spoÅ‚eczne. W uczelniach zawodowych umiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne sÄ… jednym z najważniejszych celów, które powinny stawiać sobie uczelnie niepubliczne i publiczne, np. paÅ„stwowe wyższe szkoÅ‚y zawodowe, które chcÄ… mieć dobrÄ… "zatrudnialność" absolwentów – mówi minister nauki.
Projekt nakÅ‚ada też na uczelnie obowiÄ…zek organizowania co najmniej trzymiesiÄ™cznych praktyk zawodowych na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Obecnie praktyki nie sÄ… obowiÄ…zkowe ani na profilu praktycznym, ani ogólnoksztaÅ‚cÄ…cym. WiÄ™kszość uczelni prowadzi praktyki na profilu praktycznym, ale trwajÄ… one na ogóÅ‚ 3-4 tygodnie, na niektórych kierunkach dwa miesiÄ…ce.
WedÅ‚ug pracodawców, praktyki w takim wymiarze sÄ… zbyt krótkie i absolwenci nie uzyskujÄ… koniecznych umiejÄ™tnoÅ›ci do podjÄ™cia pracy. Teraz przedstawiciele biznesu bÄ™dÄ… mieli wiÄ™kszy wpÅ‚yw na ksztaÅ‚cenie swoich przyszÅ‚ych kadr. W skÅ‚adzie konwentu zawodowych uczelni publicznych zostanie zwiÄ™kszona liczba pracodawców. RozwiÄ…zanie to ma pomóc w dostosowywaniu ksztaÅ‚cenia do potrzeb rynku pracy.
– Pracodawcy potrzebujÄ… dobrze wykwalifikowanych pracowników, czÄ™sto na Å›rednich stanowiskach w zakÅ‚adach pracy. Tam jest wciąż duże zapotrzebowanie na konkretne umiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne. JeÅ›li uczelnie zawodowe bÄ™dÄ… zapraszać pracodawców do wspóÅ‚pracy, do tego, żeby pomagali tworzyć programy studiów i wpÅ‚ywali na tÄ™ część programów, która ma ksztaÅ‚tować praktyczne umiejÄ™tnoÅ›ci i gdyby mogli również prowadzić zajÄ™cia ksztaÅ‚cÄ…ce umiejÄ™tnoÅ›ci, to osiÄ…gnÄ™libyÅ›my swój cel – uważa prof. Kudrycka.
W uczelniach ogólnoakademickich natomiast szczególny nacisk bÄ™dzie poÅ‚ożony na ksztaÅ‚cenie z wykorzystaniem najnowszych badaÅ„ naukowych.
– Bardzo ważne jest, aby wykÅ‚ady i inne zajÄ™cia dydaktyczne w uczelniach badawczych bazowaÅ‚y na najnowszych badaniach Å›wiatowych i badaniach prowadzonych w samej uczelni oraz aby studenci mogli również być wÅ‚Ä…czeni w ich realizacjÄ™ – podkreÅ›la minister.
Zgodnie z propozycjami, możliwe bÄ™dzie prowadzenie wspólnych studiów interdyscyplinarnych nie tylko w ramach tej samej uczelni, ale też pomiÄ™dzy uczelniami. Studia takie bÄ™dÄ… mogÅ‚y prowadzić jedynie instytucje, które majÄ… prawo do nadawania stopnia doktora habilitowanego.
UÅ‚atwieniu ma ulec dostÄ™p do studiów wyższych osobom dojrzaÅ‚ym – uczelnie bÄ™dÄ… mogÅ‚y potwierdzać efekty uczenia uzyskane poza systemem szkolnictwa wyższego np. w pracy, na kursach i szkoleniach, przez samodoskonalenie czy wolontariat.