– Młodzi ludzie najczęściej nie zdają sobie sprawy z tego, co chcą robić. Często wydaje im się, że są dobrzy z matematyki, więc powinni iść na politechnikę, z chemii – więc na medycynę. Myślę, że brakuje im świadomości tego, jak te umiejętności później przekładają się na rynku pracy – mówi dla Newseria Natalia Wyrwińska z Antal IT Services. – To, na co warto zwrócić uwagę w wyborze uczelni wyższej, to na pewno zgodność z kierunkiem naszych zainteresowań, które powinny się wyklarować już podczas nauki w liceum.
Jednak wybór uczelni i kierunku to de facto wybór naszej specjalizacji. A dziś na rynku pracy to specjaliści w konkretnych dziedzinach są najbardziej poszukiwani.
Przy wyborze uczelni pomocne mogą okazać się rankingi szkół wyższych. Jednak najistotniejsze jest to, jakie praktyczne umiejętności zdobędziemy podczas nauki.
– Na wybór uczelni trzeba spojrzeć z perspektywy tego, co uczelnia oferuje oprócz tradycyjnego kierunku kształcenia. Sprawdźmy także, jakie osiągnięcia naukowe ma uczelnia i jej studenci. Popatrzmy także, jakie ma oferty praktyk, staży, wyjazdów zagranicznych, które są bardzo mile widziane przez pracodawców – twierdzi Wyrwińska.
Jak pokazują wyniki Bilansu Kapitału Ludzkiego, zrealizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński, aż 75% pracodawców ma problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Z badania wynika też, że w 2011 roku pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim kompetencji samoorganizacyjnych i zdolności interpersonalnych. Pracodawcy zatrudniający specjalistów wymagali też od osób ubiegających się o pracę odpowiedniego wykształcenia (90%) oraz znajomości języka obcego (70%).
Współpraca uczelni z biznesem jest obecnie bardzo istotna – studenci dzięki temu zyskują szansę, by jeszcze podczas nauki zdobyć praktyczne doświadczenie. Dziś na współpracę z firmami decyduje się coraz więcej szkół.
– Dla pracodawców najważniejsza nie jest wiedza teoretyczna, którą nabywamy podczas wykładów czy ćwiczeń na uczelni, lecz konkretne kompetencje. Te kompetencje różnią się w zależności od tego, jaką drogę kształcenia obieramy, np. dla informatyków jest to umiejętność programowania w konkretnej technologii i jej znajomość – mówi Wyrwińska
M.in. dlatego ważna jest możliwość odbycia podczas studiów praktyk i staży zawodowych, najlepiej zagranicznych.
– Takie staże to szansa na zwiększenie znajomości języków obcych – twierdzi Wyrwińska. – Sprawiają, że młody człowiek czuje się później pewniej wchodząc np. w projekt międzynarodowy, a większość pracodawców poszukuje osób z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego, którzy będą w stanie wykonywać swoją pracę współpracując z kolegami z Indii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec – dodaje ekspertka.
Uczelnie umożliwiają uczestnictwo nie tylko w wymianach międzyuczelnianych, takich jak program Socrates–Erasmus, ale coraz częściej także w wymianach zawodowych, takich jak program Leonardo da Vinci.