Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w skupie (9.02.2025)
2025-02-21 -
Skup mleka w UE
2025-02-21
Poznaj produkty
-
Zbiornik do oleju napędowego 1000 l - CEMO
2021-02-11
Polski handel oleistymi i produktami ich przerobu (I-VI 2015)
W pierwszym półroczu 2015 roku w polskim handlu zagranicznym nasionami oleistych i produktami ich przerobu zaobserwowano zwyżkę wywozu oraz obniżkę importu – podaje FAMMU/FAPA.
Bilans handlu oleistymi dalej ujemny
Wartość wysyÅ‚ki tej grupy produktów zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ w odniesieniu do porównywalnego okresu 2014 roku o 8% do 428,1 mln EUR, a importu zmalaÅ‚a o 0,5% do 870,7 mln EUR. W wyniku czego saldo wymiany handlowej poprawiÅ‚o siÄ™. Ujemny bilans w handlu oleistymi obniżyÅ‚ siÄ™ do minus 442,6 mln EUR wobec minus 477,8 mln Euro rok wczeÅ›niej. Wartość przywozu przewyższaÅ‚a wartość wywozu w trzech rozpatrywanych grupach towarów tzn. dla nasion, olejów oraz Å›rut, a dla margaryn zaobserwowano dodatni bilans handlowy.
Import nasion oleistych i produktów ich przerobu
W pierwszych dwóch kwartaÅ‚ach 2015 roku w polskim handlu nasionami oleistymi i produktami ich przetwórstwa tradycyjnie przeważaÅ‚ import. Odnotowano zniżkÄ™ wartość importu o 0,5% do 870,7 mln EUR w stosunku do analogicznego czasu roku 2014. W strukturze towarowej wwozu najwiÄ™kszy udziaÅ‚ „tradycyjnie” miaÅ‚y makuchy oleistych, czyli 76% w ujÄ™ciu iloÅ›ciowym, w tym – 68% stanowiÅ‚a Å›ruta sojowa. Oleje roÅ›linne stanowiÅ‚y blisko 12% kontyngentu importu caÅ‚ej grupy. Znaczenie odgrywaÅ‚y także nasiona oleistych, które stanowiÅ‚y 11%, a margaryny 2%. Wartość sprowadzonych olejów zmalaÅ‚a o 16%, a Å›rut zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 1%, nasion o 22%, a margaryn o 9%.
Eksport nasion oleistych i produktów ich przerobu
W pierwszej poÅ‚owie 2015 roku odnotowano 8% zwyżkÄ™ wartoÅ›ci eksportu grupy oleistych do 428,1 mln EUR w odniesieniu do porównywalnego czasu roku 2014 r., a kontyngent wysyÅ‚ki wzrósÅ‚ w tym okresie o 18% do 908,5 tys. ton. Do powyższych wyników pod kÄ…tem wartoÅ›ci sprzedaży przyczyniÅ‚ siÄ™ gÅ‚ównie eksport olejów, Å›rut, nasion, potem margaryn. Wartość sprzedaży za granicÄ™ olejów zmalaÅ‚a o 1% a Å›rut o 11%, a nasion byÅ‚a wyższa o 86%, a margaryn o 14%. Wartość wywozu olejów byÅ‚a w granicy 192,6 mln Euro. W strukturze towarowej wysyÅ‚ki tej grupy produktów najwiÄ™kszy udziaÅ‚ miaÅ‚y: Å›ruty - 42% w ujÄ™ciu iloÅ›ciowym, oleje - 30%, nasiona - 21% oraz margaryny - 7%.
