| Autor: redakcja1

Handel polskim rzepakiem i jego produktami w sezonie 2013/2014

Po nieznacznym wzroście w grudniu 2013 roku, w styczniu tego roku nastąpił ponownie spadek cen rzepaku i śruty rzepakowej na rynku europejskim – podaje Magdalena Bodył i Ewa Rosiak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Handel polskim rzepakiem i jego produktami w sezonie 2013/2014
Kontynuowana była również obniżka cen oleju rzepakowego. W styczniu 2013 r. średnia cena rzepaku w portach europejskich - cif Hamburg była w granicach 496 USD/t, czyli to spadek o 16 USD/tonę – 3,1% wobec miesiąca i o 132 EUR - 21% mniejsza niż przed rokiem. Olej rzepakowy - fob ex-mill Holandia, kosztował 952 USD/tonę i był o 60 USD/tonę - 5,9% tańszy niż przed miesiącem i o 262 USD/t - 21,6% niż przed rokiem. Cena śruty rzepakowej - fob ex-mill Hamburg wyniosła 335 USD/t i była o 1 USD/t - 0,3 % mniejsza niż przed miesiącem i o 29 USD/t - 8% niższa niż przed rokiem.
 
Jak zakładają Rosiak i Bodył, cena rzepaku na rynku europejskim obniży się w sezonie 2013/2014 przeciętnie o 19% do 500 USD/t, oleju rzepakowego o 15% do 1005 USD/t, a śruty rzepakowej o 17% do 310 USD/t.
 
Na rynku krajowym po zniżce w styczniu, w lutym ceny rzepaku i produktów jego ponownie minimalnie podrożały. Za rzepak płacono przeciętnie 1555 zł/t, a więc o 4,2% więcej. Cena oleju rzepakowego niekonfekcjonowanego zwiększyła się o 1,2% do 3325 zł/t, a śruty rzepakowej o 10,7% do 1000 zł/t. W ujęciu rocznym ceny rzepaku, oleju i śruty rzepakowej były odpowiednio mniejsze o 21,5%, 20,0% i 6,1%.
 
Zdaniem ekspertek z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, ceny detaliczne tłuszczów roślinnych, podobnie jak wielu innych grup produktów, zwiększały się w 2013 r. dużo wolniej niż w dwóch poprzednich latach. Przy nieznacznym wzroście cen margaryn, na rynku olejów roślinnych przeważały spadki cen. Przeciętny poziom cen tłuszczów roślinnych był w 2013 r. o 0,8% większy niż w poprzednim roku.
 
Tłuszcze roślinne podrożały o 1,2% mniej niż cała żywność łącznie z napojami bezalkoholowymi, w tym o 3% mniej niż tłuszcze zwierzęce. Ceny margaryn wzrosły zdecydowanie mniej niż masła, a olejów roślinnych mniej niż słonina i smalec. Ceny margaryn zwiększyły się średnio o 0,2%, a masła o 4,2%. Oleje roślinne podrożały o 1,4% , a „pozostałe tłuszcze zwierzęce” o 1,9%.


Tagi:
źródło: