Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW), w maju 2014 roku wartość eksportu artykułów mlecznych z Polski sięgnęła 161,5 mln euro i była o 10% większa niż w minionym roku. Dla porównania, jeszcze w pierwszych czterech miesiącach tego roku dynamika wzrostu sięgała 31% w ujęciu rocznym.
Główną przyczyną wyhamowania w eksporcie był spadek sprzedaży na rynek rosyjski. W maju tego roku wartość wysyłki do tego kraju była o prawie 12% mniejsza niż w analogicznym miesiącu 2013 roku i wyniosła 8 mln euro. Niemniej jednak, wartość sprzedaży serów, które dominują w dostawach do Rosji, gdyż stanowią prawie 90% wysyłki, zmalała o ponad 2% do 7 mln euro, a w ujęciu wolumenowym o blisko 8% do 1,9 tys. ton.
W omawianym miesiącu sporo niższa niż przed rokiem była również sprzedaż artykułów mlecznych na rynek unijny. Ogółem wartość wysyłki w tym kierunku sięgnęła 103,7 mln euro, co oznacza niemal 9% zniżkę w obrębie roku. W ujęciu wartościowym największe spadki wystąpiły w odniesieniu do mleka w proszku - o 22% do 16,1 mln euro oraz serwatki - o 13% do 7,8 mln euro.
Dodatnie dynamiki zmian eksportu łącznie to zatem głównie wynik wzmożonego popytu na mleko w proszku ze strony państw rozwijających się Afryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej, jak i w dalszym ciągu Chin.
W maju 2014 roku, całkowita wartość wysyłki mleka w proszku z Polski była ponad 200% większa niż w analogicznym miesiącu 2013 roku i wyniosła 216,2 mln euro. W tym sprzedaż do Algierii była na poziomie 15,4 mln euro w stosunku do jedynie 0,2 mln euro w roku minionym. Ponad 200% większy niż w 2013 roku był również import przez Chiny. Wzrost zakupów odnotowano również w przypadku Indonezji, Wietnamu, Nigerii i Egiptu.