Niższa wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) wartość wywozu produktów mleczarskich w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wyniosła 1177 mln EUR i w odniesieniu do analogicznego okresu przed rokiem była o 18,2 proc. mniejsza. Dynamika zniżki eksportu była nieznacznie słabsza niż w pierwszym półroczu br., kiedy to wyniosła 19,5 proc. Zmalała wartość sprzedaży na rynki zagraniczne wszystkich podstawowych grup przetworów mleczarskich - zauważa Bank BGŻ BNP Paribas.

Niższa wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski

Mniejszy eksport przetworów mleczarskich

Największy wpływ na wyniki wywozu miała sytuacja w handlu mlekiem w proszku, gdyż wartość jego eksportu w pierwszych trzech kwartałach br. była o 38% niższa niż w porównywalnym czasie przed rokiem i wyniosła  227,2 mln EUR. Wynikało to z niższych niż w 2014 roku cenami wysyłanych produktów, jak i z mniejszym o 7% wolumenem, który wyniósł  114,1 tys. t. Dostawy do Algierii wyniosły 38,7 mln EUR i były o 68% niższe niż w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. Jeszcze większa zniżka, bo o 70% dotyczyła wysyłki mleka w proszku do Chin. Dynamicznie z kolei, rozwija się wywóz tych produktów do Wietnamu i Meksyku, gdzie w pierwszych trzech kwartałach br. sprzedano proszek odpowiednio za 18 i 16 mln EUR.

Wartość eksportu serów i twarogów wyniosła 441,8 mln EUR i była o 15,5% mniejsza w ujęciu roku co wynikało z niższych cen sprzedawanych produktów i innego asortymentu, gdyż kontyngent wywozu na rynki zagraniczne zwiększył się o  2,8%  do 165 tys. t. Zamknięcie rynku rosyjskiego, który do tej pory był głównym odbiorcą polskich serów i twarogów, skutkowało wzrostem o 17% w ujęciu wolumenowym, dostawą tych produktów na rynek Unii Europejskiej.

Najmniejszy spadek wartości eksportu dotyczył mleka płynnego i śmietany – o 1,5% do 197 mln EUR. Jego kontyngent za to zwiększył się o ponad 100 tys. t - 38% do 373,4  tys. t. Towary te kierowane były na rynek Wspólnoty - 84% wartości wysyłki.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość wywozu serwatki wyniosła 133 mln EUR i była o 11% niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem, a jej wolumen zmalał o 9,3% do 177 tys. t.

Sprzedaż zagraniczna napojów fermentowanych i jogurtów była o 14% mniejsza i wyniosła 86 mln EUR. W ujęciu ilościowym wyeksportowano 78 tys. t tych produktów, a więc o 6% mniej niż w porównywalnym czasie przed rokiem.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość wywozu masła wyniosła 93 mln EUR i była o 7% niższa niż przed rokiem. Związane to było jednak z mniejszymi cenami, gdyż wywóz w ujęciu ilościowym zwiększył się o 10% do 32 tys. t. Wartość sprzedaży masła do Francji wzrosła o 64% do 13,4 mln EUR, a jego kontyngent był ponad dwukrotnie większy. Na uwagę zwraca też 39% zwyżka wartości wywozu masła do Rumunii do 5,8 mln EUR, a wolumenowo o 66%. 



Tagi:
źródło: