Rynek wina w Polsce
Choć do winiarskich potęg Polsce jeszcze sporo brakuje, to konsumpcja tego trunku w naszym kraju systematycznie wzrasta. Z raportu KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce w 2014 roku” wynika, że już co dziesiąta złotówka wydana w Polsce na alkohol przeznaczana jest właśnie na wino. Każdego roku Polak wypija niemal 7 litrów wina, z czego 3,5 litra stanowi wino gronowe. W międzynarodowych rankingach pod kątem konsumpcji wina zajmujemy 35. miejsce, ale od 2004 roku sprzedaż win gronowych zwiększyła się w Polsce o 56 proc.
– Ostatnie dane pokazują, że 9 proc. wina sprzedawanego w Polsce pochodzi z Portugalii, jeżeli chodzi o wolumen win, i 6 proc., jeżeli chodzi o wartość wina, więc wydaje mi się, że jesteśmy całkiem dobrze pozycjonowani – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jorge Monteiro, prezes ViniPortugal – Profesjonalnego Zrzeszenia Portugalskiego Przemysłu Winiarskiego.
Znaczenie polskiego rynku szybko rośnie. Aktualnie jesteśmy 13. największym importerem portugalskich win, dla porównania w 2004 roku zajmowaliśmy dopiero 35. pozycję. Pod względem kontyngentu eksport był większy o kilka tysięcy procent. Jednocześnie przeciętne ceny zmalały o kilkadziesiąt procent.
– Polski rynek jest bardzo ważny dla Portugalii. W pierwszym półroczu udało nam się tu sprzedać wino za 7 mln euro, co sprawia, że jesteśmy szóstym dostawcą wina w Polsce – podkreśla Maria Amélia Paiva, ambasador Portugalii w Polsce.
Prezes ViniPortugal podkreśla, że Portugalia stawia w wywozie nie na ilość - 2,2 proc. w światowym eksporcie, ale na jakość. W związku z tym, średnio wino portugalskie jest nawet dwa razy droższe od hiszpańskiego.
– Portugalia nie jest dużym producentem, produkujemy mniej niż 2 proc. całkowitego produkowanego wina na świecie. Jesteśmy dwunastym producentem, natomiast dziewiątym eksporterem wina. Połowę całej naszej produkcji eksportujemy, pod względem wartości pieniężnej to ok. 60 proc. – wskazuje Monteiro.
Większa wysyłka portugalskiego wina do Polski to wynik zacieśniania współpracy gospodarczej między naszymi krajami. W 2014 roku obroty handlowe sięgnęły 1,1 mld euro. W dużej mierze to zasługa Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej.
– Już od blisko ośmiu lat promujemy relacje gospodarcze bilateralne pomiędzy Polską a Portugalią. Jednym z największych wydarzeń jest tydzień portugalski „Flavours of Portugal”, w ramach którego promujemy naszą kulturę, kuchnię i przede wszystkim wino – mówi Pedro Pereira da Silva, prezes Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej.
Jak podkreśla, wina portugalskie są jednymi z najbardziej docenianych win na świecie, a ich konsumpcja w Polsce się zwiększa. Stąd pomysł współpracy między PPCC a ViniPortugal.