Struktura geograficzna polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych

W okresie siedmiu miesięcy 2020 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski głównie na rynek unijny. Dostawy do krajów UE wygenerowały 15,2 mld EUR, co stanowiło 79% przychodów uzyskanych z wysyłki tych towarów ogółem.

Struktura geograficzna polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych
Największym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do Niemiec wyniósł 4,7 mld EUR i był o 10% większy niż w porównywalnym czasie 2019 r. Istotnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych była również Wielka Brytania - 1,7 mld EUR, Niderlandy i Francja - po 1,1 mld EUR, Włochy - 1 mld EUR oraz Czechy - 0,8 mld EUR. Do krajów pozaunijnych w omawianym czasie wysłano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 3,9 mld EUR względem 3,3 mld EUR rok wcześniej.
 
Dostawy do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtowały się w granicy 981 mln EUR, czyli wyższej o 12% niż rok wcześniej, z tego na Ukrainę wysłano produkty o wartości 431 mln EUR, Federacji Rosyjskiej za 309 mln EUR, a na Białoruś za 155 mln EUR.
 
Eksport do pozostałych krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) zwiększył się o 22% do 3 mld EUR. Istotnym odbiorcą produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych była Arabia Saudyjska. Wysyłki do tego kraju ukształtował się na poziomie 392 mln EUR. Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych były również Stany Zjednoczone - 291 mln EUR i Republika Południowej Afryki - 150 mln EUR.


Tagi:
źródło: