Spada spożycie artykułów mleczarskich w Polsce

Mimo poprawy sytuacji dochodowej ludności, ze względu na znaczący wzrost cen detalicznych przetworów mleczarskich wobec pozostałych produktów żywnościowych, w 2014 r. zarówno bilansowa konsumpcja mleka i jego przetworów, jak i ich spożycie w gospodarstwach domowych, uległy spadkowi - podaje Bank BGŻ BNP Paribas.

Spada spożycie artykułów mleczarskich w Polsce

Konsumpcja artykułów mleczarskich

Jak wynika z danych GUS, po silnej zwyżce w 2013 r., bilansowa konsumpcja mleka, w tym również mleka na przetwory w 2014 r., w odniesieniu do roku poprzedniego, zmalała o 0,5 proc. do 205 l w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
 
Zniżka spożycia produktów mleczarskich w gospodarstwach domowych była głębsza. Z badań budżetów gospodarstw domowych GUS wynika, że w 2014 r., w odniesieniu do roku poprzedniego, średnia miesięczna konsumpcja mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 osobę w gospodarstwie domowym zmalała o 2,4 proc.
 
W największym stopniu spadło spożycie mleka spożywczego pitnego i śmietany – po 2,7 proc. odpowiednio do 3,26 l i 0,36 l. Na obniżkę konsumpcji mleka w gospodarstwach domowych w 2014 r., która wpisuje się w długookresowy trend spadku, istotny wpływ miał wzrost cen. W 2014 r., w stosunku do roku poprzedniego, ceny detaliczne mleka zwiększyły się przeciętnie o 5,0 proc., podczas gdy ceny żywności i napojów bezalkoholowych łącznie zmniejszyły się o 0,9 proc.
 
Trzeci rok z rzędu zmalało także spożycie jogurtów. W 2014 r. względem roku poprzedniego ich konsumpcja w gospodarstwach domowych obniżyło się o 2 proc. do 0,50 kg. Spożycie twarogów w 2014 r. było niższe o 2,3 proc. do 0,43 kg.
 
Poprawa sytuacji dochodowej gospodarstw domowych miała wpływ na większą konsumpcję serów dojrzewających i topionych o 2,6 proc. do 0,39 kg. Poziom spożycia tych produktów jest silne uzależniony od poziomu dochodów. W I grupie kwintylowej, tj. obejmującej 20 proc. populacji o najniższych dochodach konsumpcja serów dojrzewających i topionych wyniosła 0,26 kg miesięcznie i było ponad dwukrotnie niższa niż w V grupie kwintylowej obejmującej 20 proc. populacji o najwyższych dochodach, gdzie wyniosła 0,56 kg. Warto zaznaczyć, że spożycie serów dojrzewających i topionych wzrasta mimo sporej zwyżki ich cen, bo przeciętnie o 4,2 proc. w 2014 r.
 
Jak wskazują analitycy BGŻ BNP Paribas, mniejsze niż w roku 2014 ceny artykułów mleczarskich i dalsza poprawa sytuacji dochodowej ludności oraz niższe zapotrzebowanie eksportowe pozwalają przypuszczać, że konsumpcja produktów mleczarskich w 2015 r. zwiększy się i będzie w szczególności dotyczyła serów dojrzewających gdyż ich ceny detaliczne w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 r. były średnio o 6,0 proc. mniejsze niż w porównywalnym okresie przed rokiem. Czynnikiem hamującym zwyżkę popytu na artykuły mleczarskie może być znaczący spadek cen mięsa i jego przetworów.
 


Tagi:
źródło: