W obrębie sprzedaży jest to rynek w coraz większym stopniu skoncentrowany. W większości państw członkowskich UE udział trzech największych detalistów łącznie sprzedaży żywności i napojów waha się w granicach 20-60%. Największy jest on w odniesieniu do Szwecji - 80%, Irlandii - 60% i w Grecji – 53%. Z kolei najmniejszy we Włoszech - 23%, Polsce - 20%, Bułgarii - 18% i w Rumunii - 15%.
Podtrzymywaniu stosunkowo dobrej sytuacji branży spożywczej, nawet w okresach gorszej koniunktury, sprzyja stabilny popyt na żywność i napoje w krajach UE. W 2009 r., który był pierwszym rokiem recesji gospodarczej w tym regionie, produkcja żywności zmalała o 1%, a napojów - o 2,5%, ale już w następnym roku odnotowano zwyżkę produkcji żywności o ponad 2%, a napojów - o 1,5%.
Z informacji podanych przez Enterprise Europe Network wynika, iż udział wydatków na zakup żywności i napojów bezalkoholowych w sumie wydatków konsumpcyjnych ludności stopniowo maleje. Dotyczy to właściwie wszystkich państw członkowskich, jednak nadal istnieją znaczne różnice między poszczególnymi krajami. Im zatem kraj bogatszy, tym mniejszy udział wydatków na żywność i napoje bezalkoholowe.