Krajowy rynek produktów żywnościowych (Q1 2013 r.)

Jak podają Krystyna Świetlik i Paweł Wyrzykowski w majowym Raporcie Rolnym, w okresie od stycznia do końca marca bieżącego roku wzrosły ceny większości produktów żywnościowych i napojów bezalkoholowych w Polsce.

Krajowy rynek produktów żywnościowych (Q1 2013 r.)
W pierwszym kwartale bieżącego roku na rynku krajowym zaobserwowano wzrostową tendencję w obrębie cen artykułów spożywczych (+2,5%). Największe zwyżki notowano w przypadku jaj, za które konsumenci płacili o 10,5% więcej r/r. Na drugim miejscu uplasowały się warzywa, których przeciętna cena ukształtowała się na poziomie o 5,1% wyższym wobec analogicznego okresu roku poprzedniego.
 
Droższe w porównaniu z ubiegłym rokiem było również mięso – o 3,2%, a także tłuszcze wieprzowe (+4,1%), oleje roślinne (+2,6%), wyroby cukiernicze i miody (+2,0%), pieczywa i produkty zbożowe i owoce (po 1,8%) oraz przetwory rybne (+1,6) i artykuły mleczarskie (+1,3%).
 
Spadki odnotowano jedynie w obrębie cen masła (-3,8%) oraz cukru (-1,6%).
 
Warto przy tym zwrócić uwagę, że w analizowanym okresie, jeszcze bardziej niż żywność podrożały napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe – przeciętnie o 3,3% w relacji rocznej.
 
Jak podają eksperci z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w pierwszym kwartale tego roku wzrosty notowano także w przypadku sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. W porównaniu z okresem od stycznia do marca 2012 roku wzrosła ona bowiem o 0,9%. Niemniej jednak specjaliści przewidują, iż w związku niskim tempem dochodów ludności oraz negatywną oceną koniunktury przez przedsiębiorstwa handlowe, w najbliższym czasie nastąpi odwrócenie tej tendencji. Spadek sprzedaży powinien bowiem wpłynąć na wyhamowanie tempa wzrostu cen żywności.

 



Tagi:
źródło: