W 2022 r. w strukturze wywozu produktów mlecznych z Polski dominującą pozycję zajmowały sery i twarogi, których wysyłka odpowiadała za 32% wpływów - 1,1 mld euro uzyskanych ze sprzedaży zagranicznej produktów mlecznych z Polski.
W tej grupie towarowej najwiÄ™kszy udziaÅ‚, bo 64% wartoÅ›ci eksportu serów i twarogów ogóÅ‚em, stanowiÅ‚y sery dojrzewajÄ…ce. W 2022 r. wartość wywozu serów dojrzewajÄ…cych wyniosÅ‚a 732 mln euro i byÅ‚a wiÄ™ksza o 15% niż w 2021 r.
Sery dojrzewajÄ…ce dostarczano gÅ‚ównie do UE-27, tj. w 2022 r. – 68% wartoÅ›ci i 501 mln euro, szczególnie do Czech - 13% i 95 mln euro, WÅ‚och - 8% i 62 mln euro, na SÅ‚owacjÄ™ - 8% i 57 mln euro oraz do Niemiec - 8% i 55 mln euro. Poza UniÄ… EuropejskÄ… polskie sery dojrzewajÄ…ce znajdowaÅ‚y nabywców przede wszystkim: w Ukrainie - 9% i 69 mln euro, Arabii Saudyjskiej - 5% i 34 mln euro oraz Wielkiej Brytanii - 4% i 33 mln euro.
WysyÅ‚ka serów Å›wieżych, serwatkowych i twarogów zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ w 2022 r. o 44% do 415 mln euro. GÅ‚ównym kierunkiem wywozu byÅ‚y kraje UE-27 - 340 mln euro i 82% udziaÅ‚u w wartoÅ›ci wywozu, przede wszystkim: Niemcy - 17% wartoÅ›ci i 72 mln euro, WÅ‚ochy 12% i 51 mln euro, Rumunia - 10% i 43 mln euro oraz Hiszpania - 6% i 26 mln euro. SpoÅ›ród krajów pozaunijnych najwiÄ™kszy udziaÅ‚ w wywozie miaÅ‚y Wielka Brytania - 9% wartoÅ›ci i 38 mln euro i Ukraina 4% i 17 mln euro.
źródło: Gospodarz.pl/KOWR foto:
pixabay.com