Handel zagraniczny produktami mleczarskimi

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–listopad 2024 r. wartość wysyłki produktów mlecznych z Polski wyniosła 3,3 mld EUR i była wyższa o 8% niż w analogicznym okresie 2023 r. Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano blisko 1,7 mld EUR, czyli więcej o 7% niż w okresie styczeń–listopad 2023 r.

Handel zagraniczny produktami mleczarskimi
Dodatnie saldo obrotów handlowych produktami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2024 r. ukształtowało się na poziomie 1,6 mld EUR, tj. wyższym o 8% niż przed rokiem.

Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowała 70% wpływów uzyskanych z eksportu. Najważniejszymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy, Czechy, Rumunia, Niderlandy oraz Włochy.

Udział krajów pozaunijnych w wywozie produktów mlecznych z Polski stanowił 30%. Przychody otrzymane z wysyłki wyniosły 975 mln EUR i były mniejsze o 3,5% niż w okresie styczeń–listopad 2023 r. Największy udział w polskim eksporcie ogółem spośród krajów pozaunijnych miały: Algieria, Wielka Brytania, Ukraina, Chiny i Arabia Saudyjska.

Największe wpływy uzyskano z eksportu serów i twarogów, mleka płynnego i śmietany, lodów, mleka zagęszczonego i w proszku, masła i tłuszczów mlecznych oraz jogurtów i napojów fermentowanych.


Tagi:
źródło: