W największym stopniu wzrosły zakupy mleka płynnego i śmietany - o 69,9% do 367,6 tys. t. Przywóz masła zwiększył się o 34,6 % do 52,2 tys. t, mleka dla niemowląt o 30,8% do 116,7 tys. t, serów o 26,4% do 55,8 tys. t, a pełnego mleka w proszku (PMP) o 23% do 318,7 tys. t. Najsłabszą dynamikę zwyżki zakupów przez Chiny odnotowały serwatka i odtłuszczone mleko w proszku - odpowiednio o 12,1 i 0,4%.
Niemniej jednak import produktów mleczarskich do Chin się zwiększa, to jednak w lipcu br. dynamika zakupów mleka płynnego i śmietany, PMP oraz masła była niższa niż w I p. 2016 r., a w przypadku OMP i serwatki ich przywóz w lipcu br. był mniejszy niż przed rokiem w trakcie gdy w pierwszej połowie br. się zwiększył. Jak wskazuje BGŻ BNP Paribas, jedynie dynamika zwyżki zakupów mleka przeznaczonego dla niemowląt oraz serów była większa niż w I połowie 2016 r.
Poza tym, sprzedaż produktów mleczarskich z Polski na rynek chiński nie rozwija się tak dynamicznie jak import łącznie produktów mleczarskich do Chin. Jak wynika z danych Eurostat w I połowie 2016 r. jedynie wysyłka mleka płynnego i śmietany była większa o 103,3% do 11,8 tys. t niż w porównywalnym czasie przed rokiem. Z kolei sprzedaż mleka w proszku zmalała o 29,6% do 10,8 tys. t, serwatki o 14,6% do 14,8 tys. t, a serów i twarogów o 20,1% do 90 t.