Rower to nie tylko beztroska przyjemność. Poruszając się nim nie chroni nas karoseria, ani poduszki powietrzne. W sposób szczególny trzeba też obserwować otoczenie, ponieważ każde zderzenie lub upadek może skończyć się nieprzyjemnymi lub tragicznymi w skutkach konsekwencjami.
Co mówią przepisy ruchu drogowego na temat problemów, które możemy spotkać w każdym momencie swojej przejażdżki rowerowej?:
-
kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
-
Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym,
-
w razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni,
-
dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę,
Kiedy możemy korzystać z chodnika?:
-
opiekujemy się kierującym rowerem, jeżeli nie przekroczył 10 lat życia,
-
szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów,
-
warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
Podstawowe wyposażenie naszego roweru:
-
z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
-
z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
-
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
-
dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Dopuszcza się umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej: na bocznych płaszczyznach kół roweru, z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie – na kole tylnej osi; na pedałach roweru.
Mimo, że nie jesteśmy zobowiązani przepisami do używania kasków ochronnych, to policjanci zachęcają do ich używania. Podczas upadku uchronią nas przed uszkodzeniem głowy.