Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Łańcuch do prasy
2013-04-09 -
FENDT - szyba boczna zielona
2011-12-13 -
Opryskiwacz Drift Stopper EVO
2020-08-05 -
ZBIORNIK DO OLEJU NAPĘDOWEGO 210L - CEMO
2021-02-11 -
Zgrabiarka SIP STAR 350|8 ALP
2020-07-23 -
Rozsiewacze Nawozów Lejkowy Sadowniczy 200 L
2013-12-04
Rolniczy handel detaliczny. Drakońskie kary dla rolników za nieprzestrzeganie przepisów weterynaryjnych
W projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego na postawie art. 26 ust 2 ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2014, poz. 1577, z późn. zm.) został przewidziany tzw. „widełkowy zakres kar”.
W ocenie Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęte rozwiązanie budzi szereg wątpliwości. W szczególności kontrowersje może budzić pozostawienie podmiotom nakładającym kary zbyt dużej swobody i dowolności przy ustalaniu wysokości kary. Brak ujęcia w rozporządzeniu przesłanek, jakimi powinien kierować się organ administracji państwowej przy wymierzaniu kary przy jednoczesnym wprowadzeniu zakresu kar „od…do…” sprawia, że prawo będzie stosowane niejednolicie w przypadku identycznych stanów faktycznych. Jednocześnie ukarany podmiot będzie miał wyjątkowe trudności we wniesieniu merytorycznego odwołania od nałożonej kary, jeśli nie będzie zgadzał się z jej wysokością, gdyż niewiadome są przesłanki, jakimi należy kierować się przy ustalaniu wielkości kary pieniężnej.
W związku z powyższym, samorząd rolniczy postuluje o wprowadzenie jednolitej wysokości kar za dane naruszenie, co maksymalnie ograniczy możliwość dowolnego ustalania wysokości kar pieniężnych przez urzędników państwowych, lub zawarcie w rozporządzeniu kryteriów, jakimi powinien kierować się Organ przy ustalaniu wysokości nakładanej kary pieniężnej w ramach ustalonego zakresu wysokości kary.
W przekonaniu KRIR proponowany projekt wysokości kar nie spełnia w pełni derogacji art. 26. ust 2 ustawy mówiącym o tym, iż wysokość kar i ich zróżnicowanie powinno uwzględniać nie tylko rodzaj naruszeń, ale również społeczną szkodliwości czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności. Wysokość kar powinna być w głównej mierze uzależniona od skali i wielkości produkcji.
Proponowana wysokość kar w wielu przypadkach jest nadmierna i nieadekwatna do wagi naruszeń przepisów i może zniechęcić rolników do prowadzenia rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej czy MLO, a w przypadku ich zastosowania może doprowadzić do bankructwa szczególnie małych gospodarstw.
Dla przykładu określone kary w § 1, projektu:
- pkt. 37. kara od 200-15000 zł, za niespełnianie wymogów weterynaryjnych przy produkcji zwierzęcej przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej,
- pkt. 44. 1000-5000 zł kara za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji na użytek własny,
- pkt. 45. kara 100-2000 zł przy niespełnianiu wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny,
przewyższają w znacznym stopniu wartość produkcji.
KRIR oczekuje na zmianę zasad określania kar i ich wysokości w projekcie rozporządzenia jak również liczy na zorganizowanie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkania uzgodnieniowego w tej sprawie.