Od 8 stycznia 2021 r.informacje o saldzie i rozliczeniu wpłat będą sukcesywnie przekazywane ponad 2,8 mln płatników.
Każdy z nich dowie się, czy na koncie w ZUS ma nadpłatę, niedopłatę, czy też zerowe saldo. ZUS poda w informacji również, w jakiej wysokości wpłaty płatnik przekazał w roku 2021 i jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Niedopłata
Niedopłatę na koncie płatnika składek ZUS może rozłożyć na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, powinien złożyć wniosek o ulgę.
Więcej informacji na ten temat można uzyskać od doradcy ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić się na e-wizytę.
Niewielkie zaległości można spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty. Trzeba tylko sprawdzić, czy należy doliczyć odsetki za zwłokę. Można je obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek.
Nadpłata
O nadpłatę można pomniejszyć kwotę składek wpłacanych w najbliższym terminie. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS -P). ZUS zwróci nadpłatę wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Ważne!
Jeśli płatnik skorygował deklaracje rozliczeniowe albo opłacił składki po 31 grudnia 2021 r., to nie są one uwzględnione w tej informacji. Dlatego w razie wątpliwości, można sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.