Zgodnie bowiem z art. 144 k.c. „WÅ‚aÅ›ciciel nieruchomoÅ›ci powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać siÄ™ od dziaÅ‚aÅ„, które by zakÅ‚ócaÅ‚y korzystanie z nieruchomoÅ›ci sÄ…siednich ponad przeciÄ™tnÄ… miarÄ™, wynikajÄ…cÄ… ze spoÅ‚eczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomoÅ›ci i stosunków miejscowych". To wiÄ™c do sÄ…dów powszechnych (w przypadku sporu) każdorazowo bÄ™dzie należaÅ‚a ocena co jest immisjÄ… ponad przeciÄ™tnÄ… miarÄ™, wynikajÄ…cÄ… ze spoÅ‚eczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomoÅ›ci i stosunków miejscowych.
Niemniej jednak, w ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o ksztaÅ‚towaniu ustroju rolnego, dalej „Ustawa", funkcjonujÄ… już uregulowania, które w istotny sposób ograniczajÄ… (a w praktyce w wielu przypadkach wyÅ‚Ä…czajÄ…), nabywanie nieruchomoÅ›ci rolnych przez osoby niezwiÄ…zane z rolnictwem a wiÄ™c osoby, które potencjalnie mogÄ… podejmować dziaÅ‚ania zakÅ‚ócajÄ…ce dziaÅ‚alność rolniczÄ….
Przede wszystkim, aby kupić nieruchomość rolnÄ… o pow. 1 ha i wiÄ™kszej, trzeba być rolnikiem indywidualnym (art. 2a ust. 1 Ustawy). „Nierolnicy”, nieruchomość rolnÄ… mogÄ… natomiast nabyć pod warunkiem wczeÅ›niejszego uzyskania zgody Dyrektora Generalnego Krajowego OÅ›rodka Wsparcia Rolnictwa. Z kolei zgoda taka uzależniona jest m. in. od zobowiÄ…zania siÄ™ do prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci rolniczej na nabywanej nieruchomoÅ›ci rolnej (art. 2a ust. 4 pkt i lit. b i pkt 2 lit b Ustawy), a nastÄ™pnie faktycznego jej prowadzenia przez 5 lat (art. 2b ust. 1 Ustawy). W przypadku natomiast, gdy „nierolnik" zamierza nabyć nieruchomość rolnÄ… o pow. 0,3-0,99 ha, to istotnym ograniczeniem dla niego jest konieczność liczenia siÄ™ z możliwoÅ›ciÄ… nabycia takiej nieruchomoÅ›ci, w trybie pierwokupu, przez KOWR dziaÅ‚ajÄ…cy na rzecz Skarbu PaÅ„stwa (art. 3 ust. 4 Ustawy). Dopiero zatem nabycie przez „nierolnika” nieruchomoÅ›ci rolnej o pow. mniejszej niż 0,3 ha odbywa siÄ™ bez żadnych ograniczeÅ„ (art. 1a pkt 1 lit. b Ustawy).
Ponadto, konflikty pomiÄ™dzy mieszkaÅ„cami obszarów wiejskich prowadzÄ…cymi dziaÅ‚alność rolniczÄ… a napÅ‚ywowymi mieszkaÅ„cami wsi czÄ™sto wynikajÄ… z przenikania siÄ™ zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej, co z kolei jest konsekwencjÄ… braku odpowiedniego planowania przestrzennego.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii prowadzi intensywne prace nad reformÄ… systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowa ustawa ma zawierać skuteczne regulacje gwarantujÄ…ce ochronÄ™ interesu spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych, które stopniowo bÄ™dÄ… przybliżać do Å‚adu przestrzennego. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii dostrzega odmienne wyzwania stajÄ…ce przed gospodarowaniem przestrzeniÄ… na wsi i w miastach, dlatego zwróciÅ‚o siÄ™ do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z proÅ›bÄ… o wspóÅ‚pracÄ™ w zakresie wypracowania optymalnych regulacji planistycznych dla rolniczej przestrzeni produkcyjnej na terenach wiejskich. JednÄ… z propozycji zmian w systemie planowania jest wprowadzenie planów urzÄ…dzeniowo-rolnych gminy.
Plan urzÄ…dzeniowo-rolny gminy jest opracowaniem planistycznym, rozwijajÄ…cym zagadnienia uznane za priorytetowe w opracowaniach strategicznych. W szczególnoÅ›ci porusza problematykÄ™ zwiÄ…zanÄ… z rolnictwem, a także ochronÄ… Å›rodowiska naturalnego oraz z turystykÄ… i rekreacjÄ…. Plan zawiera analizÄ™ stanu istniejÄ…cego rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz problematykÄ™, która na niÄ… poÅ›rednio lub bezpoÅ›rednio oddziaÅ‚uje.
Zdaniem resortu rolnictwa, wprowadzenie reformy planowania przestrzennego przyczyni siÄ™ do zmniejszenia konfliktów na obszarach wiejskich poprzez wskazanie terenów na których jest prowadzona dziaÅ‚alność rolnicza i jednoczeÅ›nie objÄ™tych zakazem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.