Z kolei art. 5a ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1315 ze zm.) nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek zasięgnięcia opinii właściwej miejscowo izby rolniczej o projektach prawa miejscowego, dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych. Nieprzedstawienie stanowiska przez Izbę w terminie 14 dni od dnia otrzymania skutkuje akceptacją przedłożonego projektu.
Informujemy również, iż zgodnie z art. 89 i nast. ustawy o samorządzie gminnym podjęcie uchwały bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu, w tym przypadku opinii izby rolniczej, może skutkować unieważnieniem tego aktu.
Przy ustalaniu wymiaru podatku rolnego należy pamiętać, że opinia Izby potrzebna jest dopiero wówczas, gdy organ gminy wnioskuje o wydanie opinii w sprawie obniżenia, w stosunku do komunikatu Prezesa GUS, średniej ceny skupu żyta dla potrzeb naliczania podatku rolnego. Jeśli zachodzi taka przesłanka, uprzejmie prosimy o przesyłanie projektów uchwał w sprawie wysokości podatku rolnego na adresy właściwych miejscowo Biur Powiatowych Wielkopolskiej Izby Rolniczej. Na podstawie upoważnienia Prezesa WIR, opinię w tej sprawie wydają Przewodniczący Rad Powiatowych Wielkopolskiej Izby Rolniczej.
Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2017 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2018 – na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1892) ogłasza się, że średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2018 wynosi 52,49 zł za 1 dt. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku było to 52,44 zł.