Jeszcze w kwietniu rząd ma przedstawić nową propozycję podatku od sprzedaży detalicznej. Jak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha, tym razem przepisy mają nie objąć e-handlu. Nieznane są jeszcze stawki, jakie zostaną zaproponowane.
Delikatesy Centrum, Piotr i Paweł oraz Alma, a także franczyzowe Intermarché i złożona z pojedynczych polskich spółek sieć Leclerc znajdują się w pierwszej dziesiątce ulubionych sklepów polskich konsumentów – wynika z przeprowadzonego jesienią ubiegłego roku badania firmy OC&C Strategy Consultants. Sprzedaż przez internet według prognoz firmy PMR ma sięgnąć do 2020 r. 10 proc. całego rynku. Już w ubiegłym roku jego wartość przekroczyła 32 mld zł.
– Każdy podatek mądrze stosowany wpłynie dodatnio na wyniki budżetu. A ten potrzebuje dzisiaj wpływów, dlatego że stał się dosyć hojny w rozumieniu wspomagania określonych grup. Mamy program „Rodzina 500 plus”, program wspomagania grup biedniejszych, pewnej redystrybucji dochodów, żeby zwiększyć tzw. sprawiedliwość społeczną. W związku z tym każdy mądry podatek będzie dobry dla budżetu, dlatego jestem za opodatkowaniem, pod warunkiem że ma ono dobrą perspektywę – mówi ekonomista.
Według założeń podatek od sprzedaży detalicznej ma przynieść budżetowi ok. 2 mld zł. To znacznie mniej niż podatek bankowy (5,5 mld zł) czy zaplanowane w budżecie przychody z VAT (128,7 mld zł). Profesor Opolski przypomina jednak o kosztach programu „Rodzina 500 plus”, które tylko w tym roku mają sięgnąć 17 mld zł.
– Opodatkowanie nie może niszczyć budżetów poszczególnych przedsiębiorstw czy firm i nie może prowadzić do ucieczek do rozmaitych rajów podatkowych. Jeżeli przedsiębiorcy będą widzieli, że podatek jest za wysoki dla nich z punktu widzenia ich efektów ekonomicznych, to nie powstrzymamy ich żadną dyrektywą – przekonuje prof. Opolski – Dlatego tylko mądre podatki, które są przemyślane, mogą zasilić budżet i per saldo pozwolić na dalszy rozwój gospodarczy.
źródło: Gospodarz.pl/Newseria Biznes foto:
shutterstock