W połowie 9-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,69 zł/l i 7,14 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 3 grosze, ale ON potaniał aż o 14 groszy za litr.
W tym samym czasie cena średnia LPG obniżyła się o 6 groszy do 3,19 zł/l.
Ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,26 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 pozostaje w okolicy 50 groszy, a w detalu jest nawet o kilka groszy niższa.
W połowie 9-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 9 gr/l (23 gr/l - tydzień wcześniej) i 14 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 17 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie paliw w detalu: 01-03-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,39 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 6,69 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 7,14 zł/l (-14 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (-6 gr/l).
Rząd przywrócił od 1-go stycznia 2023 stawkę VAT na paliwa do 23% z 8%. Wyższy VAT nie przeszkadza przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT), ale pomagają im dużo niższe ceny paliw netto w hurcie.
Wcześniej, bo 10-go marca 2022 stawka VAT na paliwa została obniżona z 23% do 8%.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com