Niestety państwa członkowskie UE pozostają podzielone wobec październikowej propozycji przedstawionej przez Komisję Europejską, aby z 10% do 5% ograniczyć udział biopaliw pierwszej generacji w celach zużycia energii odnawialnej w transporcie do 10% do 2020 roku.
Dnia 7 czerwca br. ministrowie transportu i energii UE omawiali kwestię zmian polityki biopaliwowej w tym użycia gleb na cele nie żywnościowe ILUC. W związku z tym, Wielka Brytania, Francja i Niemcy wyraziły poparcie do ograniczenie użycia do 5% biopaliw I generacji, ale Polska, Hiszpania, Słowacja i Węgry wyraziły sprzeciw temu projektowi z uwagi na opłacalność dotychczasowych inwestycji w sektor biopaliw.
Z kolei Dania mocno wsparła propozycję Komisji obstając nawet za włączeniem kwestii ILUC od 2014 roku, czyli 3 lata przed planowanym przez Komisję 2017-18 rokiem oraz zaproponowała zaostrzenie ograniczenia użycia biopaliw I generacji nawet do 4%.
Zaprezentowany „Raport postępu w kwestii polityki wobec biopaliw” przewiduje, że ze względu na istotne podziały stanowisk kwestia proponowanych zmian z pewnością przeciągnie się na drugą połowę bieżącego roku na litewską prezydencję i prawdopodobnie na Grecką w pierwszej połowie 2014 roku – podaje FAMMU/FAPA na podst.: FAMMU na podst. Agra Facts No 43-13.