W połowie 46-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 6,01 zł/l i 6,02 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia benzyny wzrosła o 2 grosze, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. Obecne poziomy cen paliw są najwyższe w historii.
Tymczasem w hurcie ostatni tydzień (10-17.11.2021) przyniósł kolejny, tym razem 4-groszowy, wzrost cen popularnej 95-ki, ale cena hurtowa diesla spadła o 6 groszy na litrze. Mimo zauważalnej przeceny diesla w cenniku hurtowym, cena ta ciągle przewyższa minimalnie średnią cenę płaconą przy dystrybutorach (ujemna marża detaliczna). Średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 od 6 tygodni oscyluje wokół zera, a w przypadku ON od 8 tygodni jest ujemna. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynika z działań prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.
Paliwa drożeją mimo ostatniej stabilizacji notowań ropy. Na niekorzyść kierowców działa teraz rosnący kurs dolara amerykańskiego wobec złotego.
Ceny średnie paliw w detalu: 17-11-2021 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 6,29 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,01 zł/l (+2 gr/l);
• ON: 6,02 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 3,34 zł/l (+9 gr/l).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com