W ocenie analityków Polskiej Izby Paliw Płynnych, największe podwyżki wprowadziła Grupa LOTOS: benzyna 95-oktanowa z gdańskiej rafinerii notuje +14 zł/m3 (Pb98 +17 zł/m3), a olej napędowy, tak jak w rafinerii płockiej Orlenu: +15 zł/m3. W skali tygodnia (od 23 grudnia 2016 r.) podwyżki wyniosły odpowiednio: +41 zł/m3 i +19 zł/m3. W ciągu miesiąca oba paliwa zdrożały: 203 zł/m3 i 216 zł/m3.
Ceny paliw w hurcie
Tym samym ceny hurtowe Pb95 w krajowych rafineriach powróciły do wartości z połowy 2015 r. Porównywalny poziom cen hurtowych Pb95 mielimy bowiem 12 sierpnia 2015 r., a oleju napędowego 4 lipca 2015 r.
W skali roku [od 1 stycznia] benzyna w hurcie podrożała 15%, a olej napędowy 22% - w praktyce oznacza to, że operator stacji paliw, kupując w polskich rafineriach benzynę czy olej napędowy, płaci ok. złotówki więcej za litr paliwa niż na początku roku. W wyniku tego średnia marża detaliczna polskiej stacji w 2016 r. ukształtowała się na poziomie ok. 2% ceny litra paliwa.
Zmiany na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych. Wg agencji Bloomberg na rynkach światowych ropa Brent, której cena jest referencyjna dla europejskich rafinerii, od 1 stycznia do 30 grudnia 2016 r. zdrożała 57%. W notowaniach ARA (średnie ceny paliw gotowych z trzech największych europejskich portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) Pb95 zdrożała 37%, a ON 49%. W tabelach NBP dolar do złotówki zanotował +9%.
źródło: Gospodarz.pl/PIPP, foto:
sxc.hu