Za nami przegrane przez rządzących wybory, ale PKN Orlen nadal utrzymuje wyjątkowo niskie ceny na sieci swoich stacji. Niewielkie spadki cen dało się zauważyć w ostatnich dniach też na stacjach spoza sieci Orlenu.
Po wrześniowych obniżkach ceny krajowe bardzo mocno odbiegają od cen u naszych unijnych sąsiadów. Porównanie z 16-go października pokazuje, że diesel był wtedy średnio droższy w Niemczech o 47 eurocentów (ok. 2,11 zł/l), a Pb95 o 52 eurocenty (2,33 zł/l).
Cena diesla u naszymi południowych sąsiadów była zwykle zbliżona do naszej, teraz jest ona wyższa średnio o 30 eurocentów (1,34 zł/l) na Słowacji, a w Czechach o 26 eurocentów (1,16 zł/l).
W przypadku Pb-95 w Czechach benzyna jest droższa o 25 eurocentów/l (1,12 zł/l), a na Słowacji o 26 eurocentów (1,16 zł/l).
Kurs eur/pln z 16.10.2023 to 4,48.
Ceny średnie paliw w detalu: 18-10-2023 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 6,69 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 6,05 zł/l (-2 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l (+6 gr/l).
Ceny w hurcie mocno spadały przez pierwsze 3 tygodnie września po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał niskie poziomy cen na sieci własnych stacji. Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.
W wrześniu nastąpiło ręczne sterowanie cen w oderwaniu od realiów rynkowych, a podyktowane zbliżającymi się wyborami.
Dzięki sztucznie zaniżonym cenom paliwa są na razie dużo tańsze w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie Diesel kosztuje na stacjach o 25% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o 13% niższa w skali roku.
Jeśli jednak dołożymy do obecnych poziomów 1,1-1,3 zł/l (na podstawie cen u naszych południowych sąsiadów), to okaże się, że przynajmniej benzyna byłaby na stacjach droższa niż przed rokiem.