Ceny paliw na stacjach benzynowych
Średnie ceny detaliczne paliw 31 sierpnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,23 zł/l olej napędowy; 4,43 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,86 zł/l autogaz. Właściciele diesli tankują więc o 0,14 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,32 zł/l mniej, a LPG o 0,02 zł/l.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. lubelskim: 4,16 zł/l (+5 gr/l od 24 sierpnia). Najdroższy zaś opolskie: 4,30 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to śląskie: +11 gr/l przy średniej 4,17 zł/l.
Stacje w woj. śląskie sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,35 zł/l (+11 gr/l – to zarazem największe zmiany tego notowania); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,51 zł/l (+3 gr/l).
Na terenie woj. śląskiego jest też najtańszy autogaz: 1,82 zł/l (+7 gr/l). Najdroższy to ponownie zachodniopomorskie: 1,95 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany to warmińsko-mazurskie: +6 gr/l przy średniej 1,89 zł/l.
Notowania paliw w hurcie
W polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 20 zł/m3, a olej napędowy drożeje 7 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). Od początku sierpnia Pb95 zdrożała jednak średnio ok. 19 gr/l brutto (tj. ok. 5%), a ON aż ok. 26 gr/l brutto (tj. ok. 7%).
Jednak warto pamiętać, że na rynkach światowych od początku lipca ceny paliw bardzo mocno rosły. Na referencyjnym dla kontynentu europejskiego rynku ARA cena benzyny zanotowała +16%, a oleju napędowego +20%. Na ARA oba paliwa tanieją ok. 2%.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie paliwowym polskich rafinerii jest droższa 15%, a olej napędowy 20% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +30%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe o 55 gr/l brutto.
W wyniku mocnych podwyżek w drugim miesiącu wakacji średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w okresie 01.07-26.08 2016 r. na poziomie 1,8% ceny litra paliwa.
Mocno zmniejszyła się w hurcie paliwowym różnica między obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) – jest to już mniej niż 1,5%. Przypomnijmy, że w sierpniu było to średnio 3%, a w lipcu 2,69%. W okresie 13.04-10.08.2016 różnica między ON a Pb95 skurczyła się z 12,12% do 1,42% (tj. obecnie diesel jest w hurcie tańszy od benzyny jedynie 5 gr/l, podczas gdy w kwietniu było to nawet 51 gr/l), co może sugerować, że wkrótce paliwo do silników wysokoprężnych (podstawowe paliwo europejskiej gospodarki) ponownie stanie się droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym (używanego jedynie przez kierowców indywidualnych).