W połowie 12-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 6,89 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 3 grosze, a ON potaniał aż o 18 groszy za litr w skali tygodnia. W Polsce cena diesla dopiero zbliża się do ceny benzyny, podczas gdy w skali całej UE średnia cena oleju napędowego jest już niższa od ceny średniej Pb-95.
Ceny paliw mocno spadły od swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca) i są najczęściej poniżej tych sprzed roku. Jednak porównywanie cen w skali roku ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie.
Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu.
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o 1,4-1,5 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny jest kurs USD/PLN, który był wtedy o ponad 30 groszy niższy (poniżej 4,0 zł), ale powinien to z nawiązką zrekompensować 18% spadek notowań ropy Brent od 20.02.2022 (czyli sprzed wybuchu wojny na Ukrainie).
W połowie 12-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 24 gr/l (35 gr/l - tydzień wcześniej) i 30 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 23 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie paliw w detalu: 22-03-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,35 zł/l ( -4 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l ( -3 gr/l);
• ON: 6,89 zł/l ( -18 gr/l);
• LPG: 3,15 zł/l ( -4 gr/l).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com