W połowie 42-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,95 zł/l i 8,08 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 10 groszy, a cena diesla zwiększyła się o 7 groszy na litrze. ON jest teraz rekordowo drogi i średnio o 1,13 gr/l droższy od benzyny. W tym samym czasie benzyna (95 oktanów) jest o dokładnie 1 zł/l tańsza od swojego rekordu z czerwca tego roku.
Cena średnia autogazu spadła w tym czasie o 2 grosze do 3,07 zł/l.
W hurcie, w tygodniu kończącym się 19-go października, cena benzyny 95-oktanów spadła o 12, a ON o 6 groszy na litrze. Ceny hurtowe paliw spadały lekko śladem taniejącej ropy, która straciła na wartości blisko 2% (w skali tygodnia) po zapowiedzi, że USA będą interweniować na rynku ropy. Wcześniej surowiec mocno drożał, ponieważ OPEC+ obniżył limity wydobycia surowca o 2 mln baryłek dziennie od listopada, co faktycznie oznacza cięcie produkcji o blisko 1 mln baryłek, ponieważ wielu członków kartelu już wcześniej nie wypełniało swoich limitów. Wyceny ropy Brent wybiły się do poziomu 99 usd/b (6-tygodniowy szczyt) w dniu 10-go października. Kolejne dnie przyniosły jednak powolne spadki do ok. 91,5 usd/b w środę (19.10.2022).
Złoty też ma swój udział w spadku cen hurtowych na rynku paliw. W skali tygodnia (12-19.10.2022) kurs usd/pln obniżył się o 10 groszy do ok. 4,89 zł.
Ceny średnie paliw w detalu: 19-10-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,71 zł/l (+9 gr/l);
• Pb95: 6,95 zł/l (+10 gr/l);
• ON: 8,08 zł/l (+7 gr/l);
• LPG: 3,07 zł/l ( -2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT (obowiązuje na razie do końca roku) nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com