Ceny paliw na stacjach benzynowych
Jak wskazuje Polska Izba Paliw Płynnych, średnie ceny detaliczne paliw 10 sierpnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,06 zł/l olej napędowy; 4,28 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,71 zł/l autogaz. Właściciele diesli tankują więc o 0,49 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,65 zł/l mniej, a LPG o 0,23 zł/l.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. małopolskim: 3,97 zł/l (-5 gr/l od 3 sierpnia). Najdroższy zaś warmińsko-mazurskie: 4,13 zł/l (-1 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to lubuskie: -10 gr/l przy średniej 4,04 zł/l.
Stacje w woj. małopolskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,18 zł/l (-5 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,38 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to lubuskie: -10 gr/l przy średniej 4,26 zł/l.
Na terenie woj. łódzkiego jest najtańszy autogaz: 1,66 zł/l (+4 gr/l). Najdroższy to ponownie zachodniopomorskie: 1,81 zł/l (+8 gr/l). Największe zmiany to małopolskie: +10 gr/l przy średniej 1,73 zł/l.
Ceny paliw w hurcie
W polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 11 zł/m3, a olej napędowy drożeje 21 zł/m3. W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest więc droższa prawie 11%, a olej napędowy ok. 8% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +15%!).
Oznacza to, że kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest droższa o 39 gr/l brutto, a olej napędowy o 38 gr/l. W wyniku mocnych podwyżek w pierwszym półroczu średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w okresie 01.01-10.08 2016 r. na poziomie 1,55% ceny litra paliwa.
Ponownie zmniejsza się różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) – jest to już mniej niż 4%. Przypomnijmy jednak, że w lipcu było to średnio 2,69%. W okresie 13.04-10.08.2016 skurczyła się z 12,12% do 3,92%.