W połowie 5-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 7,65 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 9 groszy, a ON podrożał o 3 grosze za litr. W tym samym czasie LPG podrożał o 5 groszy na litrze (ok. 35 gr/l od początku stycznia).
Przypominam, że ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,27 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
W hurcie i detalu różnica ceny diesla i Pb95 sięga odpowiednio: 0,78 (hurt) i 0,97 zł/l (detal).
Z początkiem stycznia przywrócona została stawka VAT na paliwa do wysokości 23% (8% wcześniej). 31-go grudnia 2022 PKN Orlen obniżył olbrzymie marże rafineryjne, a przez to ceny w hurcie o 70-80 groszy. W ostatnich dwóch tygodniach mocno zmalały również marże stacji paliw.
W połowie 5-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 14 gr/l (minus 2 gr/l - tydzień wcześniej), a dla Pb95 jeden gr/l (tydzień wcześniej minus 9 gr/l). Marże są dodatnie dzięki podwyżkom cen na stacjach i jednoczesnym spadkiem cen obu paliw w hurcie. Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie paliw w detalu: 01-02-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,39 zł/l (+5 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l (+8 gr/l);
• ON: 7,65 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 3,25 zł/l (+5 gr/l).
Rząd przywrócił od 1-go stycznia 2023 stawkę VAT na paliwa do 23% z 8%. Wyższy VAT nie przeszkadza przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT), ale pomagają im dużo niższe ceny paliw netto w hurcie.
Wcześniej, bo 10-go marca 2022 stawka VAT na paliwa została obniżona z 23% do 8%.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com