Dnia 12 grudnia 2013 r. podczas spotkaniu Rady ds. Energii ministrowie energetyki państw członkowskich nie osiągnęli porozumienia co do ustalenia wspólnej pozycji negocjacyjnej w kwestii ograniczenia poniżej 10% celu zużycia energii w transporcie z biopaliw I generacji (z surowców spożywczych) do 2020 roku - podaje FAMMU/FAPA.
Ministrowie wstępnie w trakcie litewskiej „prezydencji” proponowali 7% wobec 5%, które zaproponowała Komisja. Stanowiska państw były mocno rozbieżne, ponieważ część z nich chciała zbliżyć się do poziomu 5%, a inne wyraziły chęć akceptacji poziomu wyższego niż 7%.
Jakkolwiek 7% wydaje się zrównoważoną propozycją, to jednak kilka krajów nie chciało poprzeć ostatecznego tekstu porozumienia ponieważ nie zawierał on wystarczających zachęt dla biopaliw II generacji, a inne ze względu na zbyt niski 7% pułap wg. nich.
W tej sytuacji kwestie legislacji przeciągną się. Grecka prezydencja (styczeń/czerwiec’2014) będzie się musiała również zmierzyć z kwestią ILUC (wcześniej proponowano włączenie jej do zrównoważonych kryteriów dla biopaliw od 2020 roku).
źródło: Gospodarz.pl/FAMMU/FAPA na podstawie EurActiv, foto:
Gospodarz.pl